با توجه به نظریه های موجود، این پنج حوزه کلیدی، مجموعه شرایطی را فراهم می کنند که تسهیم ممکن است در آن رخ دهد.
حوزه گیرنده
حوزه منبع
حوزه روابط
منبع
حوزه دانش
گیرنده
بسته دانش
درونی سازی دانش
افراد
بسته دانش
روالهای کاری
فرایندهای تسهیم دانش
شکل ۲-۶): حوزه های تأثیرگذار بر تسهیم دانش
قابلیتها و توانمندسازهای تسهیم دانش در سازمان:
قابلیتهای دانشی سازمان چیست؟ گورمان و توماس تأکید می کنند که قابلیتها، منابع کمتر ملموس و رؤیت پذیر متمرکز بر فرایند هستند (گورمن و توماس[۲۰۰]، ۱۹۹۷: ۶۱۵). دوتا و همکار انش مدّعیاند که قابلیتها به چگونگی به کارگیری منابع توسط سازمان برای خلق ارزش و دستیابی به اهداف اشاره دارند (دوتا و همکاران[۲۰۱]، ۲۰۰۵: ۲۷۷). مبحث قابلیتها یا توانمندیهای سازمانی به عنوان پیامد یکپارچه سازی دانش، اخیراً با به کارگیری نظریههای معطوف به منابع[۲۰۲] و نظریههای معطوف به دانش[۲۰۳] استخراج شدهاند(گرنت[۲۰۴]، ۱۹۹۶)،(گولد و همکاران[۲۰۵]، ۲۰۰۱) که بیان می دارند دانش را می توان در افراد یافت و قابلیتها بایستی برای یکپارچه سازی چنین دانشی در داخل سازمان توسعه پیدا کنند. بعلاوه قابلیتهای دانشی سازمان[۲۰۶] برای اجرای بسیار اثربخش فرایندهای دانش (شامل خلق، به دست آوردن، تسهیم و بهکارگیری) توسعه می یابند تا به موفقیت سازمانی منجر شوند. داوسون برای توسعه موفقیت آمیز قابلیتهای دانشی سازمان، دو ابزار اساسی (فنّاوری ها و مهارتها و رفتارها) را پیشنهاد می کند که با نگرش و رویکرد اجتماعی و فنی سازگار است. (داوسون[۲۰۷]، ۲۰۰۰: ۳۲۰)
قابلیت یا توانمندی مدیریت دانش[۲۰۸] به توانایی انتقال و به کارگیری منابع دانش همراه با دیگر منابع و قابلیتهای سازمان جهت توانمندسازی و ارتقای فعالیتهای مدیریت دانش اشاره می کند و دارای تأثیر مثبتی بر مزیّت رقابتی (چانگ[۲۰۹]، ۲۰۰۴: ۴۵۹) و اثربخشی سازمانی است(گولد و همکاران[۲۱۰]، ۲۰۰۱: ۱۸۵).
مدیریت موفق دانش، بسیاری از عناصر سازمانی را به هم پیوند می دهد که شامل فنّاوری، فعالیتهای منابع انسانی، ساختار سازمانی و فرهنگ است تا اطمینان ایجاد شود که دانش مناسب به افراد مناسب در سازمان رسیده است و در نهایت ، فعالیتهای آغازین مدیریت دانش را تسهیل کند. (گولد و همکاران[۲۱۱]، ۲۰۰۱: ۱۸۵).
بخش چهارم- پیشینه تحقیق:
در داخل و خارج کشور در ارتباط با موضوع، تحقیقات متعددی انجام شده که به چکیده تعدادی از آنان اشاره می شود:
تحقیقات داخلی:
تحقبق اول:
بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر توسط سمیه حاتم زاده در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد به راهنمایی دکتر سلیمان ایرانزاده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال ۱۳۹۰ انجام شده است. هدف کلی این تحقیق تعیین میزان تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر می باشد. این پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شده است. در این تحقیق عدالت سازمانی طبق نظریه جی استسی آدامز شامل سه بعد عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت مراوده ای می باشد و رفتار شهروندی سازمانی نیز طبق نظریه ارگان ۵ بعد نوع دوستی، وجدان، جوانمردی، نزاکت و فضیلت شهروندی را شامل می شود. ودر این تحقیق ۵ فرضیه تعریف گردیده است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر می باشند که تعداد آنها ۱۱۳ نفر است. و با بهره گرفتن از فرمول کوکران تعداد ۱۰۰ نفر اعم از زن و مرد که در نیمسال دوم تحصیلی ۹۰-۱۳۸۹ در این دانشگاه مشغول به کار هستند به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. اطلاعات و داده های مورد نیاز تحقیق از طریق پرسشنامه های محقق ساخته رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی که به ترتیب شامل ۳۵ و ۲۶ سؤال بسته و با طیف لیکرت طراحی شده است، بدست آمده اند. یافته های پژوهش نشان می دهد که عدالت سازمانی بر بعد وجدان کاری، جوانمردی و نوع دوستی رفتار شهروندی سازمانی مؤثر بوده و بر دو بعد فضیلت شهروندی و نزاکت مؤثر نبوده است. و نتیجه تحقیق اینکه عدالت سازمانی و نحوه ی بکارگیری آن جهت افزایش رفتار شهروندی سازمانی الزامی است(حاتم زاده،۱۳۹۰، ص۸۳).
تحقیق دوم:
طراحی و تبیین مدل رفتار شهروندی سازمانی در دانشگاه های دولتی استان سیستان و بلوچستان توسط عبدالعلی کشته گر در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد به راهنمایی دکتر غلامعلی طبرسا در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۸۹ انجام شده است. هدف کلی این تحقیق بررسی رابطه بین عوامل زمینه ای، رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد کارکنان می باشد. برای بررسی رابطه بین متغیرها چهار فرضیه اصلی و شانزده فرضیه فرعی طراحی گردیده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان دانشگاه های دولتی استان سیستان و بلوچستان می باشند که تعداد ۳۲۵ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای محقق ساخته شامل ۶۴ سؤال می باشد که پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. پس از جمع آوری پرسشنامه با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل و مدل معادلات ساختاری به بررسی فرضیه ها و روابط بین متغیرها پرداخته شد. نتایج نشان داد که همه فرضیه ها و روابط بین متغیرها معنادار هستند. نتایج پژوهش نشان داد که از بین عوامل زمینه ای(عوامل فردی،عوامل مدیریتی و عوامل سازمانی) عوامل فردی بیشترین تأثیر را بر رفتار شهروندی سازمانی دارد. از بین عوامل فردی عامل رضایت شغلی، از بین عوامل مدیریتی عامل سبک مدیریت و از بین عوامل سازمانی عامل عدالت سازمانی بیشترین تأثیر را بر رفتار شهروندی سازمانی داشتند(کشته گر،۱۳۸۹، ص ۷۳).
تحقیق سوم:
بررسی تأثیر ادراک کارکنان از عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی آنان توسط لیلا میرزاده در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد به راهنمایی دکتر علی رضائیان در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۸۸ انجام شده است. هدف کلی این تحقیق بررسی تأثیر ادراک کارکنان از عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی آنان در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ستاد مرکزی تهران می باشد. در این تحقیق عدالت سازمانی که ابعاد عدالت توزیعی، عدالت رویهای، عدالت مراوده ای و عدالت اطلاعاتی ر ادر بر می گیرد، به عنوان متغیر مستقل و رفتار شهروندی سازمانی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ستاد مرکزی تهران می باشد که تعداد ۲۴۶ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی می باشد. یافته های این تحقیق نشان داد که ادراک کارکنان از همه ابعاد عدالت سازمانی(عدالت توزیعی، رویه ای ،مراوده ای و اطلاعاتی) بر رفتار شهروندی سازمانی آنان مؤثر است. همچنین از نقطه نظر آنان، ابعاد عدالت سازمانی در ارتقاء رفتار شهروندی سازمانی دارای اهمیت یکسان هستند(میرزاده، ۱۳۸۸، ص۶۹).
تحقیق چهارم:
شناخت عوامل رفتار شهروندی و بررسی ارتباط آن با عملکرد سازمانی توسط ناصر توره در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد به راهنمایی دکتر حسن زارعی متین در دانشگاه تهران- پردیس قم در سال ۱۳۸۵ انجام شده است. این پژوهش به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد رفتار شهروندی سازمانی و همچنین بررسی ارتباط ما بین شاخص های رفتار شهروندی و عملکرد سازمانی بوده است، در این تحقیق برای شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی با کاوش در ادبیات موجود از الگوی به نام البرات مورمن، اورگان، نیهف، اسمیت، وان سکاتر، مارک سی وان و …و شش عامل به عنوان عامل تأثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی بین کارکنان و مدیران شناسایی شد که این شش شاخص عبارتنداز: فداکاری، وظیفه شناسی، وفاداری، توجه، تحمل پذیری، جوانمردی، این شش عامل در سازمان های موجود به آزمون گذاشته شد تا وضعیت آنها از لحاظ میزان رفتار شهروندی و بررسی ارتباط این شاخص ها با عملکرد سازمان مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس آزمون رتبه ای فریدمن در سازمان های موفق و ناموفق، شاخص وظیفه شناسی کارکنان بیشترین میانگین رتبه و تحمل پذیری کمترین میانگین رتبه بدست آمده است.آزمون t نشان داد که در این سازمان ها از لحاظ شاخص های انسانی رفتار شهروندی یعنی شاخص های فداکاری، مشارکت (مدنی، اجتماعی، وظیفه ای و حمایتی) و توجه، تفاوت معناداری وجود ندارد. اما به لحاظ شاخص های سازمانی بین سازمان های مذکور از لحاظ وظیفه شناسی، جوانمردی و وفاداری تفاوت معنا داری وجود دارد(توره، ۱۳۸۵، ص۸۱).
تحقیق پنجم:
بررسی ارتباط رفتار شهروندی سازمانی با فرهنگ کارآفرینی در سازمان های دولتی توسط دکتر سیدمحمد مقیمی در سال ۱۳۸۵ در دانشگاه تهران- پردیس قم در قالب طرح تحقیقاتی انجام شده است. که در این تحقیق عوامل تأثیر گذار بررفتار شهروندی سازمانی مطرح شده است که عبارتند از: ۱٫ ویژگیهای کارکنان،۲٫ ویژگیهای شغلی،۳٫ ویژگیهای سازمانی،۴٫ ویژگیهای رهبری. هدف تحقیق حاضر بررسی رفتار شهروندی سازمانی مدیران و کارکنان ستاد مرکزی وزارت نیرو به عنوان یکی از سازمانهای دولتی ایران می باشد. برای دستیابی به این هدف سه فرضیه تنظیم شده است و برای آزمون این فرضیه ها پرسشنامه ای طراحی گردید پس از سنجش روایی و پایایی، پرسشنامه ها در اختیار مدیران وکارکنان قرار داده شد پس از جمع آوری پرسشنامه ها، اطلاعات حاصله تلخیص و طبقه بندی شد سپس برای تجزیه و تحلیل دادهای جمع آوری شده از روش های آماری توصیفی وآمار استنباطی استفاده گردید. نتایج حاصل بیانگر آن است که ارتباط قوی بین مؤلفه های سازمانی کار آفرینانه و رفتار شهروندی سازمانی وجود دارد(مقیمی، ۱۳۸۵، ص۳۲).
تحقیق ششم:
بررسی ارتباط رفتار شهروندی سازمانی با عوامل شغلی در بین اساتید و کارکنان دانشگاه اصفهان توسط محمدرضا مالکی در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد به راهنمایی دکتر علی شائمی در دانشکده علوم اداری و اقتصاد در سال ۱۳۸۷ انجام شده است. هدف اصلی تحقیق آن است که با استعانت از مدل ویژگیهای شغلی و رفتار شهروندی سازمانی، نحوه تأثیر ویژگیهای شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی اساتید و کارکنان دانشگاه اصفهان را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. هدف مذکور به وسیله متغیرهایی چون عناصر پنجگانه ویژگیهای شغلی و اقسام پنجگانه رفتار شهروندی سازمانی مورد آزمون قرار گرفته است. این تحقیق، پژوهش کاربردی، و از نوع توصیفی- پیمایشی از شاخه میدانی است. برای ادبیات آن از روش توصیفی و برای تحلیل و اثبات فرضیه ها از روش پیمایشی استفاده شده است. داده ها با نمونه گیری از جامعه بزرگتر بهوسیله پرسشنامه حاصل شده است. در این پژوهش از روشهـای آمـار توصیفی و استنباطی چون آزمون t تک نمونه ای و ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی ارتباط متغیرهای تحقیق، آزمون z فیشر و تفاوت دو ضریب همبستگی و آزمون مقایسه دو میانگین جامعه برای تفاوت ارتباط متغیرها بین اساتید و کارکنان و آزمون کولموگورف- اسمیرنوف جهت بررسی نرمال بودن توزیع جامعه آماری استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با بهره گرفتن از نرم افزار آماری SPSS انجام شده است. نتایج حاصل از تحقیق حاکی از آن است که رفتار شهروندی سازمانی تحت تأثیر ویژگیهای شغلی می تواند نهادینه و تقویت شود(مالکی، ۱۳۸۷، ص۶۵).
تحقیق هفتم:
بررسی رابطهی بین سبک رهبری تحولی آموزشی مدیران با رفتار شهروندی سازمانی دبیران توسط ایوب موحدزاده در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد به راهنمایی محمد رضا بهرنگی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در سال ۱۳۸۸ انجام شده است. هدف این پژوهش شناسایی ویژگیهای سبک رهبری تحولی آموزشی مدیران، رفتار شهروندی سازمانی دبیران، بررسی رابطهی بین آنها و توسعۀ قلمرو مدیریت آموزش بر اساس یافتههای پذیرفتۀ آن است. داده های این پژوهش از طریق مطالعۀ کتابخانهای (کتاب، مقالات و…) و میدانی با بهره گرفتن از دو پرسشنامه ۱) محقق ساختۀ سبک رهبری تحولی که گویههای آن از پرسشنامه چند عاملی استاندارد بس و آولیو (۱۹۹۷) با ۲۰ سؤال استخراج گردید و ۲) پرسشنامه استاندارد شده پادساکف و همکارانش (۱۹۹۰) با ۲۴ سؤال، گردآوری شد. نمونه آماری این پژوهش۲۵۰ نفر است که برای اعتبار تعمیمپذیری نتایج به جامعه ۶۸۵ نفری دبیران دبیرستانهای پسرانه دولتی شهر قزوین، با بهره گرفتن از جدول گرجسی و مورگان انتخاب گردید. در انتخاب نمونهها از روش طبقهای تصادفی و در تجزیه و تحلیل آماری از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. پس از تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرم افزار SPSS مشخص شد که بین رهبری تحولی آموزشی مدیران با رفتار شهروندی سازمانی و ویژگیهای آن در دبیران دبیرستانها رابطهی قوی و معنیداری وجود دارد. ضریب همبستگی متغیرهای ویژگیهای آرمانی، رفتارهای آرمانی، ترغیب ذهنی، انگیزش الهام بخش و ملاحظات فردی رهبری تحولی مدیران با رفتار شهروندی سازمانی دبیران در سطح معنی داری ۰۰/۰ به ترتیب %۸۱/۰ ،%۸۲/۰، %۷۹/۰، %۸۷/۰ و %۸۰٫ بود که نشان دهندۀ رابطۀ بسیار معنادار و مطمئن بین رهبری تحولی آموزشی مدیران و رفتار شهروندی سازمانی دبیران و بنابراین اهمیت استفاده از مفاهیم آنها در توسعۀ خدمات مدیریت آموزشی می باشد(موحدزاده،۱۳۸۸، ص۷۶).
تحقیق هشتم:
اله توکلی و عابدی و صالح نیا (۱۳۸۸) تحقیقی تحت عنوان “بررسی تاثیر آموزش رفتار شهروندی سازمانی بر افزایش تعهد سازمانی” انجام دادند که هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش رفتار شهروندی سازمانی بر تعهد سازمانی بوده است که بین کارمندان سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری اصفهان در سال ۱۳۸۶ صورت گرفته است. در این پژوهش گروه آزمایش در شش جلسه آموزش رفتار شهروندی سازمانی شرکت کردند. ابزار اندازه-گیری شامل دو مقیاس، رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی برای گردآوری داده های پژوهش (پیش آزمون و پس آزمون) بوده و با بهره گرفتن از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش رفتار شهروندی سازمانی بر افزایش تعهد سازمانی، تعهدعاطفی و تعهد هنجاری موثر بوده اما تاثیر معناداری بر افزایش تعهد مداوم ندارد.
تحقیق نهم:
محمدتبار و عباس پور (۱۳۹۰) تحقیقی تحت عنوان “بررسی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی بر رضایت شغلی کارکنان شرکت هفت الماس” انجام دادند که به منظور بررسی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی بر رضایت شغلی کارکنان تحقیقی به روش توصیفی از نوع همبستگی در شرکت هفت الماس انجام شد. نمونه پژوهش شامل ۲۲۷ نفر از کارکنان شرکت یاد شده بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی و رضایت شغلی استفاده شد. ضریب آلفای پرسشنامه های مذکور به ترتیب ۰٫۷۲۸، ۰٫۷۲۶ و ۰٫۷۱۸ محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل اجرایی پژوهش با بهره گرفتن از روش همبستگی و معادلات ساختاری انجام پذیرفت. در نهایت نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که رفتار شهروندی سازمانی و هوش هیجانی بر رضایت شغلی تاثیر دارند. همچنین نتایج حاکی از آن است که رفتار شهروندی سازمانی ۴۸ درصد تغییرات رضایت شغلی را تبیین می کند و هوش هیجانی ۷۶ درصد تغییرات رضایت شغلی را تبیین می کند. یافته های جانبی پژوهش نیز نشان داد که بین رضایت شغلی و سطح تحصیلات رابطه معناداری وجود دارد اما در این پژوهش بین دو جنس تفاوت معناداری به لحاظ رضایت شغلی وجود نداشت.
تحقیق دهم:
مرزوقی، اسمی، چوپانی و حیات (۱۳۸۹) تحقیقی تحت عنوان “بررسی رابطه بین رضایت شغلی با رفتار شهروند سازمانی کارشناسان دانشگاه تهران” انجام دادند که هدف پژوهش حاضر، “بررسی رابطه بین رضایت شغلی با رفتار شهروند سازمانی کارشناسان دانشگاه تهران” است. جامعه آماری تحقیق (۱۵۳۰) نفر از کارشناسان دانشگاه تهران بود، که از بین آنها تعداد ۱۳۶ نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، شامل پرسشنامه پودساکف و همکاران (۱۹۹۰) و همچنین شاخص توصیف شغلی (JDI) اسمیت، کندال و هولین (۱۹۶۹) می باشد، که پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب ۰٫۸۷ و ۰٫۷۹ به دست آمد. به منظور تحلیل داده ها، از آزمون های همستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام و آزمون تی مستقل استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن بود، که بین رضایت شغلی با رفتار شهروند سازمانی و مولفه های آداب اجتماعی، نزاکت و وجدان کاری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین تمامی مولفه های رضایت شغلی (ارتقا، سرپرستی، حقوق، کار، همکاران) با رفتار شهروند سازمانی رابطه معنیا پیدا کردند. نتایج همجنان حاکی از آن بود، که از میان ابعاد پنج گانه رضایت شغلی، تنها مولفه های حقوق و همکاران، توانایی پیش بینی رفتار شهروند سازمانی کارشناسان را دارند. نتایج حاصل از آزمون تی نیز نشان داد که بین متغیر جنسیت و رفتار شهروند سازمانی نیز ارتباط معناداری وجود دارد و زنان از میانگین بیشتری برخوردارند.
تحقیق یازدهم
جفره و جهاندیده (۲۰۱۳) تحقیقی با عنوان “بررسی تاثیر رفتارشهروندی سازمانی برعملکردکارکنان شرکت برق استان تهران ناحیه شمال شرق” انجام دادند که این پژوهش به بررسی تاثیررفتارشهروندی سازمانی بر عملکرد کارکنان شرکت برق استان تهران ناحیه شمال شرق می پردازد. روش تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی و از نوع اسنادی میدانی است. جامعه آماری آن کلیه کارکنان شرکت برق استان تهران ناحیه شمال شرق است که مجموعا ۱۵۱ نفرند و با توجه به حساسیت موضوع وعلاقه محقق به حصول نتیجه بهتر، از روش سرشماری استفاده شد. ابزار اصلی اندازه گیری شامل دو نوع پرسشنامه ۱ و ۲ است که پرسشنامه (۱) به رفتار شهروندی سازمانی وپرسشنامه (۲) به عملکرد کارکنان مربوط می شود. ابزار دیگری که برای کاهش خطا مورد استفاده قرار گرفت، مطالعه اسناد و مدارک بوده است. اطلاعات بدست آمده از مقایسه تک تک سوالات دو پرسشنامه با یکدیگر تحت نرم افزار SPSS مورد تحلیل و محاسبه قرار گرفت. براساس نتایج بدست آمده از آزمون های کولموگروف اسمیرنف، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی، آزمون فریدمن فرضیه های فداکاری و توجه رد شدند و نهایتاً بقیه ی فرضیه ها مورد تایید قرار گرفتند.
تحقیقات خارجی:
تحقیق اول:
بررسی تأثیر دیدگاه های رشد شغلی و سیستم های حمایت رسمی بر رفتار شهروندی سازمانی در بخش بانکداری توسط دیوید اُکورام در قالب طرح پژوهشی در سال ۲۰۱۲ انجام گرفته است. در این تحقیق رفتار شهروندی سازمانی بر اساس نظریه ارگان و باتمن شامل پنج بعد نوع دوستی، وجدان، جوانمردی، ادب و نزاکت و رفتار مدنی می باشد. در این تحقیق دو فرضیه تعریف گردیده است. جامعه آماری این تحقیق شامل همه مدیران و کارکنان شعبات یک بانک واقع در شهری در کشور نیجریه می باشد. که تعداد۷۲ مدیر و ۱۸۲ کارمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای محقق ساخته می باشد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که دیدگا ه های رشد شغلی بر ابعاد جوانمردی، وجدان و رفتار مدنی رفتار شهروندی مؤثر است. و سیستم های حمایت رسمی نیز بر ابعاد جوانمردی، نزاکت و نوع دوستی مؤثر است. همچنین نتایج نشان می دهند که تأثیر سیستم های حمایت رسمی بر بعد جوانمردی رفتار شهروندی سازمانی بیشتر از تأثیر دیدگاه های رشد شغلی بر این بعد می باشد (اکورام ،۲۰۱۲، ص۱۱).
تحقیق دوم:
برسی عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان مدارس ابتدایی توسط شوو فن سیاو در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد در سال ۲۰۱۱ انجام گرفته است. هدف کلی این تحقیق بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان مدارس ابتدایی می باشد. جامعه آماری این تحقیق تمام معلمان و مدیران مدارس ابتدایی در شهر تاینان در کشور چین می باشد. اطلاعات لازم برای انجام این تحقیق از طریق مصاحبه جمع آوری شده است. بدین ترتیب که تعداد ۱۳ نفر از معلمان و دبیران مدارس ابتدایی شهر تاینان با بهره گرفتن از نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه آماری برای مصاحبه انتخاب شدند. پس از بررسی و تحلیل این مصاحبه ها، تعداد ۲۰ عامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان و مدیران شناسایی شدند که ۱۴ تا از این عوامل(سبک رهبری، رضایت شغلی، عدالت سازمانی، اعتماد، تعهد سازمانی، فرهنگ سازمانی، عواطف و احساسات شخصی، متغیرهای زمینه ای، رفتارهای شخصی، تبادل رهبر-عضو، همدلی، تعارض کار-خانواده، کآرایی معلمان، جوسازمانی) در پژوهش هایی که قبلا” در این زمینه انجام گرفته بود، شناسایی شده بودند. و ۶ عامل جدید(بازخورد مثبت، وقت اضافی، آموزش و پرورش، تحصیلات خانواده، شرایط روحی و فیزیکی شخصی، تربیت در خانواده ) نیز در این تحقیق شناسایی شدند(شوو فن سیاو،۲۰۱۱، ص۶۴).
تحقیق سوم:
در مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۳ ارتباط میان رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات توسط هی یون و همکارش بررسی شد. این محققان طی فرضیاتی ارتباط مثبت میان رضایت شغلی و اعتماد را برخی از ابعاد رفتار شهروندی سازمانی(نوع دوستی، رفتار مدنی و جوانمردی) را نشان داد. و سپس با بهره گرفتن از شاخص SERVQUAL برای سنجش کیفیت خدمات، رابطه میان رفتار شهروندی سازمانی را با کیفیت خدمات نشان دادند. ۹۵ شرکت در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته اند و از ۵۶۷ مشتری برای سنجش کیفیت خدمات سؤال شد. در مراحل مختلف، نمونه ای تز ۲۰۱ کارمند خدماتی در بازه های سنی مختلف در سه مرحله مورد مطالعه قرار گرفته اند. مهم ترین فرضیه این مطالعه که بیان می کرد ادراک مشتریان از کیفیت خدمات به طور مثبتی به ابعاد نوع دوستی، رفتار مدنی و جوانمردی از رفتار شهروندی وابسته است تأیید گردید(حسنی کاخکی، ۱۳۸۵، ص۱۱).
تحقیق چهارم:
چی نیگ فونگ[۲۱۲] ، کنگ بون اوی[۲۱۳] ، بون این تن[۲۱۴] و وون سی ان لی[۲۱۵] (۲۰۱۱) مقاله ای تحت عنوان ” عملیات مدیریت منابع انسانی و تسهیم دانش – یک تحقیق تجربی” انجام داند که هدف این مقاله ، تحقیق در مورد همکاری بین شیوه ها و عملیات مدیریت منابع انسانی و تسهیم دانش از بافت صنعت مالزی می باشد. روش تحلیل عامل مقدماتی و تحلیل فاکتور تاییدی برای ارزیابی قابلیت اطمینان و اعتبار مدل مدیریت بکار گرفته شد. مدل معادله سازه ای برای بررسی چارچوب نظری بکار گرفته شد. نتایج نشان می دهند که جذب نیرو، گزینش، کار گروهی، آموزش و توسعه، ارزیابی عملکرد، یک رابطه مثبت با تسهیم دانش نشان داد. همانطور که مدیران در سازمان های خدماتی و تولیدی مالزی به این نکته پی بردند.
پژوهش های انجام شده با موضوع بررسی تأثیر نگرش های شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی و ...