خواست و عزم قاطع مدیریت ارشد مبنی بر لزوم و ضرورت برونسپاری برخی از فعالیت های سازمان
انتخاب شورای راهبری و مسئول شورا به منظور سیاستگذاری و نظارت بر چگونگی اجرای برونسپاری
هدفگذاری شفاف و روشن به گونه ای که بتواند سوالات مختلف در حوزه برونسپاری را پاسخگو باشد
طراحی فرایند اجرا و تقسیم وظایف و مسئولیت ها
ایجاد زبان مشترک میان افراد و گروه های درگیر در فرایند
تعیین حدود و استراتژی های برونسپاری و ملاحظات استراتژیک
ارزیابی ریسک ها
تامین منابع و امکانات
تعیین شایستگیهای محوری سازمان
شایستگی های محوری سازمان
برای برونسپاری، ابتدا لازم است که سازمان شایستگیهای[۱۳] خود را بشناسد تا به فعالیتهای ارزشافزا و رقابتی خود واقفگردد، زیرا ورود به عرصه برونسپاری بدون آگاهی و شناخت کافی یک سازمان از توانمندیها و شایستگیهای محوری[۱۴] آن، می تواند باعث از دست رفتن مزیتهای رقابتی سازمان و یا حتی حذف آن از بازار شود.
بارهالاد و هَمِل برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ بحث شایستگی های محوری را مطرح کردند و برای توضیح آن مدل مناسبی را ارائه نمودند. آنها از یک تصویر درختی برای نشان دادن ارتباط شایستگیهای محوری سازمان با محصولات متنوع آن استفاده کردند (شکل ۲-۶ ). ریشه های این درخت در حکم شایستگیهای آن، تنه آن نماینده محصولات و تولیدات اصلی شرکت، شاخهها نماینده واحدهای کاری، و برگهای درخت به منزله محصولات نهایی آن هستند. (سیماب و سیروس، ۱۳۸۴)
۲-۲-۶-۱- تعریف شایستگی های محوری
شکل ۲-۶- الگوی درختی شایستگیهای محوری
تعاریف متعددی از شایستگیهای محوری ارائه شده است که کم و بیش مشابه یدیگر می باشند، که به برخی از آنها در زیر اشاره می شود: ” ترکیبهای خلاقانهای از دانش، مهارت های خاص، فناوریهای ویژه، اطلاعات و روشهای عملیاتی منحصر بهفرد، که زمینه توفیق رقابتی را فراهم می کنند ” (گرینور، ۱۹۹۹)، “یک روش انجام کار، یادگیری در یک سازمان، یا توانایی هماهنگکردن مهارت های راهبر تولیدی، به ویژه در زمینه فنآوریهای جدید است ” (لاسیتی و ویلکاکس، ۲۰۰۱)، ” به مهارت ها، فرایند یا منابعی اطلاق می شود، که یک شرکت را در رقابت و در قیاس با سایر رقبا متمایز می کنند ” (مونژکا، ۲۰۰۷)
شرکتهای دارای شایستگیمحوری معمولاً در زمینه های هزینه، فنآوری، انعطافپذیری، نوآوری، سرعت و… دارای مزیت رقابتی هستند، بنابراین شایستگی محور؛ مزیت رقابتی ایجاد می کند، به سرعت و با سرمایه گذاری آن قابل افزایش نیست، به آسانی قابل تقلید و یا قابل انتقال نیست، موجب دسترسی سازمان به منابع مختلف می گردد، درون آنها دانش نهفتهای وجود دارد که در سازمان جریان دارد. (چشم براه و مرتضوی، ۱۳۸۶)
برخی از شرکتها با بهره گرفتن از تفکر شایستگی محوری و التزام به آن، به ارزشهای راهبردی قابل ملاحظهای دست یافته اند. جدول ۲-۱ چند نمونه از این شرکتها و شایستگیهای محوری آنها را نشان می دهد. (مونژکا، ۲۰۰۷)
نام شرکت | شایستگی محوری |
شرکت کداک | طراحی و ساخت کپیکننده های هالوئیدی نقره |
شرکت نایک | طراحی و ساخت کفشهای ورزشی |
شرکت سونی | مینیاتورسازی (کوچک سازی) |
شرکت موتورلا | ارتباطات بیسیم |
شرکت بلاکاندبکر | فنآوری موتورهای الکتریکی کوچک |
شرکت بوئینگ |