بر اساس یافته های مندرج در جدول (۴-۳۴)، برنامه ریزی دوره های آموزش بلندمدت کارکنان در وزارت جهاد کشاورزی را نشان میدهد .
۱-عامل نظام ارزشیابی و برنامه ریزی جامع : عامل اول که به عنوان ارزشیابی و برنامه ریزی جامع نام گذاری شده است متشکل از متغیر های رعایت حقوق اداری کارکنان،برنامه ریزی آموزشی جامع و دقیق، نظام ارزشیابی جامع آموزش های بلند مدت،ایجاد انگیزه کارکنان برای افزایش کیفیت تحصیل خود،تناسب برنامه های آموزشی با اهداف و وظایف سازمانی واصول مدیریت آموزشی میباشد ۰۶۰/۲۶ درصد از واریانس کل را تبیین نموده است . نتایج نشان میدهد که ارزشیابی و برنامه ریزی جامع از اهمیت ویژه برخوردار است.
۲-عامل نیازهای بخشی: عامل دوم که نیازهای بخشی نام گذار شده است شامل متغیر های پیشبینی پروژه های درسی و موضوعات پایان نامه بر اساس نیازهای وزارت،نیازهای وزارت، نظام نظارتی قوی، نیازهای بخش کشاورزی است این عامل ها ۲۲۰/۲۴ درصد از واریانس کل را تشکیل میدهند .
۳-عامل تحولات بخشی : این عامل متشکل از متغیر های نیاز سنجی دوره های آموزشی مورد نیاز و تحولات علوم و فناوریهای کشاورزی در سطح جهان است که عنوان تحولات بخشی به خود گرفته است .که ۳۴۲/۱۵ درصد از واریانس کل را تشکیل میدهند .
۴-عامل همراهی با کارکنان : این عامل ۲۱۷/۱۳ درصد از کل واریانس را تشکیل میدهند و شامل متغیر های تناسب آموزش های بلند مدت با نیاز به منابع انسانی متخصص در وزارت وهمراهی مستمر با کارکنان در حال تحصیل (جهت رفع مشکلات و ….) شامل میگردد .
شکل۴-۲ : مدل تجربی نظام برنامه ریزی آموزش های بلند مدت کارکنان
۴-۲۳- تحلیل عاملی اهداف دوره های آموزش بلندمدت کارکنان در وزارت جهاد کشاورزی
به منظور تلخیص متغیر های مربوط به اهداف دوره های آموزش بلندمدت کارکنان در وزارت جهاد کشاورزی که شامل ۲۵ متغیر بود از تحلیل عاملی استفاده گردید . جدول زیر میزان اماره KMO و آزمون بارتلت را نشان میدهد که حاکی از مناسب بودن داده های تحقیق برای تحلیل عاملی
میباشد چنانکه در سطور قبل اشاره گردید با توجه به مقدار KMO (میزان kmo 792/0 است ) و معنادار بودن آزمون بارتلت، داده ها برای تحلیل عاملی مناسب میباشند .
جدول ۴-۳۱٫ مقدار kmo و آزمون بارتلت به اهداف آموزشهای بلندمدت کارکنان در وزارت جهاد کشاورزی
Kaiser-Meyer-Olkin Measure of Sampling Adequacy.
.۷۹۲
Bartlett’s Test of Sphericity
Approx. Chi-Square
۲۳۶۹٫۲۶۴
df
۳۰۰
Sig.
.۰۰۰
بر اساس نتایج مندرج در جدول (۴-۵۰ )، عامل اول با مقدار ویژه ۱۶۹/۵ تنهایی ۶۷۵/۲۰ درصد از واریانس کل را تبیین نموده است که بیانگراهمیت زیاد این عامل میباشد . عامل های بعدی به ترتیب ۸۷۹/۱۶، ۵۷۱/۱۵، ۵۳۳/۱۲ و ۰۵۵/۸ در صد از واریانس کل را تشکیل میدهند .این عامل ها با عناوین: توانمند سازی، رضامندی، پرورش استعداد ها،رفتار مطلوب و کیفیت آموزش با همدیگر۷۱۴/۷۳ درصد از تغییرات اهداف اموزش های بلند مدت کارکنان را تشکیل و تبیین میکنند جدول (۵۰-۴) نام عامل ها را به همراه گویه های مربوط و بار عاملی هر گویه را نشان میدهد .