۲
۱
۶-۳٫ متغیرهای مورد استفاده
در یک پژوهش برای پاسخ دادن به پرسشهای پژوهش و یا آزمون فرضیهها، تشخیص متغیرهای پژوهش امری ضروری است. متغیرها به سه دسته مستقل، تعدیل کننده و وابسته تقسیم میشوند.
پژوهشگر بیش از هر چیز به متغیر وابسته علاقه مند است، هدف وی توصیف یا پیش بینی تغییرپذیری متغیر وابسته است. به بیان دیگر، همان متغیر اصلی است که به منزلهی یک مطلب قابل پژوهش جلوه می کند. با تحلیل متغیر وابسته (یعنی اینکه چه متغیرهایی بر آن تاثیر می گذارد)، میتوان برای حل مساله به پاسخ هایی دست یافت. پژوهشگر علاقهمند است این متغیر و نیز سایر متغیرهایی که بر آن تاثیر میگذارند، کمی کند و بسنجد (صائبی و شیرازی، ۱۳۸۵).
متغیر مستقل به گونه ای مثبت یا منفی بر متغیر وابسته تاثیر می گذارد. یعنی، وقتی متغیر مستقل وجود داشته باشد متغیر وابسته نیز وجود دارد و هر مقدار افزایش در متغیر مستقل روی دهد، در متغیر وابسته نیز افزایش یا کاهش روی خواهد داد. به بیان دیگر، دلیل تغییر در متغیر وابسته را باید در متغیر مستقل جست و جو کرد. برای ایجاد روابط علی، متغیر مستقل دستکاری می شود (همان ماخذ، ۱۳۸۵).
متغیر تعدیل کننده، بر رابطه میان متغیرهای مستقل و وابسته تاثیر اقتضایی دارد. یعنی، حضور این متغیر سوم، رابطهای را که به طور اساسی بین متغیر مستقل و وابسته، مورد انتظار است، تحت تاثیر قرار میدهد (همان ماخذ، ۱۳۸۵).
در این پژوهش دو نوع متغیر در نظر گرفته شده است:
در فرضیه۱، تعهد وفاداری متغیر مستقل و تمایل به تغییر بانک متغیر وابسته است.
در فرضیه۲، تعهد مستمر متغیر مستقل و تمایل به تغییر بانک متغیر وابسته است.
در فرضیه۳، تعهد وفاداری متغیر مستقل و تبلیغ متغیر وابسته است.
در فرضیه۴، رضایت متغیر مستقل و تعهد وفاداری متغیر وابسته است.
در فرضیه۵، رضایت متغیر مستقل و تمایل به تغییر بانک متغیر وابسته است.
در فرضیه۶، رضایت متغیر مستقل و تبلیغ متغیر وابسته است.
در فرضیه۷، قابلیت اعتماد برند متغیر مستقل و رضایت متغیر وابسته است.
در فرضیه۸، قابلیت اعتماد برند متغیر مستقل و تعهد وفاداری متغیر وابسته است.
در فرضیه۹، قابلیت اعتماد برند متغیر مستقل و تعهد مستمر متغیر وابسته است.
۷-۳٫ آزمون های ابزار
۱-۷-۳٫ آزمون روایی[۱۰۳]:
اعتبار(روایی) به این پرسش پاسخ میدهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصهی مورد نظر را میسنجد (سرمد و همکاران، ۱۳۸۵). بدون آگاهی از روایی ابزار اندازهگیری نمیتوان به دقت دادههای حاصل از آن مطمئن بود. ابزار اندازهگیری ممکن است برای اندازهگیری یک خصیصهی ویژه، دارای اعتبار باشد در حالی که برای سنجش همان خصیصه بر روی جامعه دیگر از هیچگونه اعتباری برخوردار نباشد. روایی محتوا اطمینان میدهد که ابزار مورد نظر، به تعداد کافی، پرسشهای مناسب برای اندازه گیری مفهوم مورد سنجش را در بردارد. روایی ظاهری نشان میدهد که عناصر مورد سنجش، به طور ظاهری توانایی اندازه گیری مفهوم مورد نظر را دارند. به طور معمول، روایی محتوایی یک آزمون توسط افرادی که در موضوع مورد مطالعه تخصص دارند، تعیین می شود (سکاران، ۱۳۸۱).
در این پژوهش، با بهره گرفتن از مطالعات کتابخانهای انجام شده در فصل ۲، پرسشنامهای طراحی شد. به منظور تعیین روایی عوامل شناخته شده، با بهره گرفتن از روش گروه اسمی، دیدگاه اساتید، متخصصین و خبرگان استفاده شد. همچنین پیش آزمون در نمونه ای ۵۰ تایی انجام گرفت و بنا بر نظر اساتید و خبرگان و آلفای محاسبه شده برای نمونه پیش آزمون که در نمایشگر ۴-۳ ارائه شده است، پرسشنامه تایید شد.
۲-۷-۳٫ قابلیت اعتماد(پایایی)[۱۰۴]:
قابلیت اعتماد یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازه گیری است. مفهوم یاد شده با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. برای محاسبهی ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری شیوه های مختلفی به کار برده می شود. از آن جمله میتوان به اجرای دوباره (روش بازآزمایی)، روش موازی (روش همتا)، روش تصنیف (دو نیمه کردن)، روش کودر _ ریچاردستون و روش آلفای کرونباخ اشاره کرد (سرمد و همکاران، ۱۳۸۵).
این روش برای محاسبهی هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری از جمله پرسشنامه یا آزمونهایی که خصیصه های مختلف را اندازه گیری می کند به کار میرود. برای محاسبه آلفای کرونباخ از رابطه زیر استفاده می شود:
که در آن K تعداد پرسشها، واریانس پرسش iام و واریانس کل پرسشها است. هرچقدر این مقدار به عدد یک نزدیکتر باشد نشاندهنده پایایی بالاتر و هر چقدر این مقدار به صفر نزدیکتر باشد، نشان از عدم پایایی پرسشنامه یا پژوهش است.
در این پژوهش برای سنجش پایایی از نرم افزار spss استفاده گردید که نتایج در نمایشگر ۴-۳ ارائه شده است و از آنجایی که تمامی مقادیر از ۷/۰ بیشتر است، تمام عوامل از پایایی لازم برخوردار هستند.
نمایشگر ۴-۳٫ آلفای کرونباخ عوامل پرسشنامه
عامل
تعداد پرسشها
آلفای کرونباخ
پیش آزمون
نمونه
تعهد وفاداری
۶