جدول شماره ۲-۱-۱: مفهوم کارکردی مولفه های دولت الکترونیک…………………………………………………….۱۷
جدول شماره ۲-۱-۲: نحوه ارتباط مولفه های دولت الکترونیک با یکدیگر ۱۹
جدول شماره ۳-۱: تعداد و نحوه توزیع سؤالات پرسشنامه ها ۵۱
جدول شماره ۳-۲: مقیاس رتبه ای داده های مربوط به سوالات پرسشنامه پاسخگویی ۵۱
جدول شماره ۳-۳: مقیاس رتبه ای داده های مربوط به سوالات پرسشنامه دولت الکترونیک ۵۲
جدول شماره۳-۴ : آزمون پایایی سوالات پرسشنامه پاسخگویی ۵۳
جدول شماره۳-۵ : آزمون پایایی سوالات پرسشنامه دولت الکترونیک ۵۳
جدول۴-۱-۱: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت ۵۷
جدول ۴-۱-۲ : توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن ۵۸
جدول ۴-۱-۳ : توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سطح تحصیلات ۵۹
جدول شماره ۴-۱-۴ : آماره های توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق ۶۰
جدول۴-۲-۱ : نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنف برای برازندگی توزیع نرمال ۶۲
جدول شماره ۴-۲-۲ : آزمون r پیرسون برای تعیین همبستگی متغیرهای فرضیه اصلی ۶۳
جدول (۴-۲-۳) : نتایج آزمون فرضیه ی اصلی ۶۴
جدول شماره ۴-۲-۴ : آزمون r پیرسون برای تعیین همبستگی متغیرهای فرضیه۱-۱ ۶۵
جدول (۴-۲-۵) : نتایج آزمون فرضیه ی ۱-۱ ۶۵
جدول شماره ۴-۲-۶ : آزمون r پیرسون برای تعیین همبستگی متغیرهای فرضیه۱-۲ ۶۶
جدول (۴-۲-۷) : نتایج آزمون فرضیه ی ۱-۲ ۶۷
جدول شماره ۴-۲-۸ : آزمون r پیرسون برای تعیین همبستگی متغیرهای فرضیه۱-۳ ۶۸
جدول (۴-۲-۹) : نتایج آزمون فرضیه ی ۱-۳ ۶۸
جدول شماره ۴-۲-۱۰ : آزمون r پیرسون برای تعیین همبستگی متغیرهای فرضیه۱-۴ ۶۹
جدول (۴-۲-۱۱) : نتایج آزمون فرضیه ۱-۴ ۷۰
جدول شماره ۴-۲-۱۲ : آزمون r پیرسون برای تعیین همبستگی متغیرهای فرضیه۱-۵ ۷۱
جدول (۴-۲-۱۳) : نتایج آزمون فرضیه ی ۱-۵ ۷۱
جدول شماره ۴-۲-۱۴: خلاصه نتایج آزمون فرضیه های تحقیق ۷۲
فهرست نمودار
نمودار شماره ۲-۱-۲ ابعاد و سطوح پاسخگویی عمومی ۴۰
نمودار۴-۱-۱ : درصد پاسخهای نمونه آماری به سوال جنسیت ۵۷
نمودار۴-۱-۲: درصد پاسخهای نمونه آماری به سوال سن ۵۸
نمودار۴-۱-۳ : درصد پاسخهای نمونه آماری به سوال تحصیلات ۵۹
فهرست شکل ها
شکل شماره ۲-۱-۱: تعاملات اجزاء دولت الکترونیک ۱۸
شکل ۲-۱-۲: طبقه بندی مولفه های دولت الکترونیک براساس سطوح مختلف ۱۸
شکل شماره ۲-۲-۱: مدل عمومی ارزشیابی برای سطوح اساسی ۳۲
چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر بکارگیری دولت الکترونیک بر ارتقاء پاسخگویی در ادارات دولتی شهرستان ملکان می باشد می باشد. برای این منظور یک فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی طراحی شد. جامعه آماری این تحقیق کلیه مراجعه کنندگان ادارت دولتی شهرستان ملکان می باشد که در بازه زمانی انجام تحقیق به ادارات دولتی مراجعه نموده اند و از وب سایت های این ادارات استفاده نموده اند. که بخاطر نامحدود بودن تعداد آنها از روش تعیین حجم نمونه برای جامعه نامحدود تعداد ۲۶۷ نفر به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه تحقیق در بین آنها توزیع و جمع آوری گردید، پس از جمع آوری وتلخیص داده ها، از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی برای تحلیل فرضیه ها استفاده شد؛ نتیجه تحقیق بیانگر آنست که بکارگیری دولت الکترونیک بر ارتقاء پاسخگویی و ابعاد آن (قانونی،مالی، عملکردی، دموکراتیک و اخلاقی) در ادارات دولتی شهرستان ملکان تأثیر معنی داری دارد.
واژگان کلیدی:
دولت الکترونیک، پاسخگویی، پاسخگویی قانونی، پاسخگویی مالی، پاسخگویی عملکردی، پاسخگویی دموکراتیک، پاسخگویی اخلاقی
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه
هر دولتی نیازمند یک سیستم پاسخگو است و لازمه دموکراسی، داشتن یک سیستم پاسخگویی مناسب است. سازمانهای دولتی، به وسیله مردم و برای مردم ایجاد می شوند و می بایست در برابر آنها پاسخگو باشند. رابطه بین دولت و شهروندان، سیستم پاسخگویی را شکل می دهد که به موجب آن، سازمانهای دولتی وظایف مربوط را انجام می دهند و شهروندان اجازه می دهند که این وظایف انجام شوند، مشروط بر اینکه وکیل از حد خود تجاوز نکند و پاسخگو باشد(هیوز،۱۳۸۰، ۲۸۸-۲۸۹).
پاسخگویی عمومی لازمه عملی کردن فرایند دموکراسی است و مکمل مدیریت محسوب می شود. مدیران دولتی باید در پنج سطح راهبرد، برنامه(اثربخشی)، عملکرد(کارآیی و صرفه اقتصادی)، فرایند(برنامه ریزی، تخصیص و اداره امور) و التزام و مشروعیت(رعایت مقررات) پاسخگو باشند(باباجانی،۱۳۸۳، ۱).
فصل اول این طرح پژوهشی به بیان چارچوب و محدوده پژوهش اختصاص دارد. در این فصل محقق با بیان کلیات تحقیق انجام شده، شرح مختصری در مورد کلیه مراحل انجام شده ارائه داده و زمینه برقراری ارتباط با مخاطب و در جریان قرار دادن او درباره چگونگی ایجاد و انجام پژوهش را فراهم میسازد.
در این فصل مباحثی مانند بیان مساله تحقیق ، ضرورت انجام تحقیق، فرضیههای تحقیق، اهداف اساسی از انجام تحقیق، چارچوب نظری تحقیق، تعاریف و اصطلاحات کلیدی و در انتها ساختار کلی تحقیق بیان شده است.
پژوهش های انجام شده درباره بررسی تأثیر بکارگیری دولت الکترونیک بر ارتقاء پاسخگویی در ادارات ...