همکاری استادان در تدریس باعث ایجاد جو مطلوب آموزشی در گروههای آموزشی میشود
۰۱/۳
۱۲/۱
همکاری استادان در تدریس دروس به شیوه مشارکتی باعث افزایش بروندادهای علمی مانند کتاب و مقاله میگردد.
۰۱/۳
۱۳/۱
حس پاسخگویی استادان به دانشجویان و همکاران به دلیل همکاری و تعامل با یکدیگر تقویت میشود
۹۰/۲
۰۴/۱
استادان در ارائه مطالب و شیوههای تدریس به یکدیگر کمک میکنند.
۷۳/۲
۰۰/۱
براساس نتایج جدول (۴-۱۳) مشاهده شده که در بین دانشجویان گروه علوم انسانی بیشترین میانگین نمره پاسخها به ترتیب به گزینه های۱-” دانشجویان با منابع تخصصی بیشتری از طریق استادان آشنا میشوند ” با میانگین ۸۱/۳، ۲- ” موضوعات درسی از چشم اندازهای مختلف به واسطه تدریس متفاوت دو استاد ارائه میشود ” با میانگین ۷۰/۳ و۳- ” امکان حضور استادان جوانتر در دورههای تحصیلات تکمیلی افزایش مییابد ” با میانگین ۶۰/۳ و کمترین قوتها مربوط به۱- ” استادان در ارائه مطالب و شیوهای تدریس به یکدیگر کمک میکنند ” با میانگین ۷۳/۲، ۲- ” حس پاسخگوئی استادان به دانشجویان و همکاران به دلیل همکاری و تعامل بایکدیگر تقویت میشود ” با میانگین ۹۰/۲ و۳- ” همکاری استادان در تدریس دروس به شیوه مشارکتی باعث افزایش بروندادهای علمی میگردد ” با میانگین ۰۱/۳ اختصاص یافته است.
با توجه به نتایج بدست امده، مشاهده شد که بین دید گاه دانشجویان علوم پایه و علوم انسانی در مورد قوتهای تدریس مشارکتی بر اساس اولویتهای اول تا سوم تنها در یک مورد (آشنایی با منابع تخصصی بیشتر از طریق استادان) شباهت وجود دارد و در دو مورد دیگر تفاوت قابل ملاحظهای وجود دارد و این مطلب بیانگر این است که گروههای مختلف آموزشی نگاه متفاوتی به قوتهای تدریس مشارکتی داشتهاند و قوتها را بر اساس رشتههای تحصیلی خود بررسی کردهاند.
جدول (۴-۱۴): مقایسه میانگین نمره قوتهای تدریس مشارکتی از دیدگاه دانشجویان با میانگین فرضی ۳
مولفه
میانیگن
انحراف
t
P
مزیتها
۲۶/۳
۷۲۵/
۵۸/۴
۰۰۱/
براساس نتایج جدول (۴-۱۴) t مشاهده شده در سطح ۰۵/≥p معنیدار بوده. بنابراین مزیتهای تدریس مشارکتی بیش از سطح متوسط است.
جدول (۴-۱۵): توزیع میانگین و انحراف معیار، قوتهای تدریس مشارکتی از نظر اعضاء هیئت علمی برحسب ترتیب اولویت
شماره گویه
میانگین
انحراف معیار
همکاری و تبادل آراء وافکار میان استادان را افزایش میدهد.
۰۴/۴