جمع بندی و نتیجه گیری
این فصل شامل دو قسمت بود. قسمت اول مربوط به پیشینه نظری و قسمت دوم مربوط به پژوهش های داخلی و خارجی مرتبط با موضوع پژوهش بود. قسمت اول این فصل با توجه به متغیر های مورد بررسی در عنوان پژوهش به مبانی نظری و پژوهشی موجود در رابطه با چهار متغیر انگیزش تحصیلی، استفاده افراطی از تلفن همراه، احساس تنهایی و سازگاری اجتماعی پرداخته شد، پس بالطبع این قسمت شامل چهار بخش است:
لذا ابتدا به مبحث انگیزش تحصیلی و اهمیت آن در پیشرفت تحصیلی و آینده کشور و دیگر مزایای آن پرداخته شد. سپس تعاریف انگیزش و انگیزش تحصیلی یکی بعد از دیگری آورده شد و در ادامه ادعاها و تفاسیر نظریه پردازان درمورد این مفهوم نقل گردید. در ادامه به متغیر های تاثیر گذار بر پیشرفت تحصیلی پرداخته شدو در انتهای این قسمت به عواقب عدم وجود انگیزه تحصیل نکاتی نقل گردید.
سپس به تلفن همراه، موارد استفاده، امکانات آن، عواقب استفاده زیاد و همچنین دلایل آن پرداخته شددر دامه این مبحث به نتایجی از برخی پژوهش های داخلی و خارجی در زمینه عواقب استفاده افراطی از آن اشاره گردید.
در ادامه به مفهوم احساس تنهایی و تعاریف و نظریات مطرح در این زمینه پرداخته شد و گفته شد که تنهایی زمانی به وجود میآید که تماس و رابطه فرد با دیگران کاذب باشد، به نحوی که تجربه عاطفی مشترکی برای این رابطه دوجانبه فرد با دیگران متصور نباشد و انسان در فرایند تماس با دیگران، فاقد یک ارتباط حقیقی و صمیمانه باشد. سپس به دیدگاه های نظری مطرح در زمینه احساس تنهایی پرداخته شد و طبقه بندی های مطرح نیز آورده شدند. مولفه های اصلی در احساس تنهایی بر اساس تعاریف مطرح شده توصیح داده شدند. در ادامه به ویژگی های افراد دارای احساس تنهایی و همچنین مشکلات همراه با احساس تنهایی پرداخته شد.
و در قسمت آخر پیشنیه نظری به مفهوم سازگاری اجتماعی پرداخته شد. گفته شد که سازگاری مهارتی است که باید آموخته شود و کیفیت آن مانند سایر آموختهها، بستگی به میزان علاقه و کوشش فرد برای یادگیری آن دارد. به تعاریف مختلف صاحبنظران از این مفهوم پرداخته شد. در ادامه به نظریه های سازگاری اجتماعی پرداخته شد.
در قسمت دوم فصل به پیشینه تحقیقاتی موضوع و متغیرهای مطرح در این پژوهش پرداخته شد. ابتدا پژوهش های داخلی و سپس پژوهشهای خارجی مورد بررسی قرار گرفتند.
فصل سوم
روش پژوهش
در این فصل ابتدا به معرفی جامعه پژوهش (دانشجویان دانشگاه آزاد کرمانشاه) و سپس نمونه ها و روش های نمونه گیری پرداخته شده است. در ادامه معرفی ابزار ها و روایی و پایایی آنها به صورت مبسوط شرح داده شده است. در آخر روش ها و آزمون های مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل داده ها آورده شده است.
روش پژوهش
روش این پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسه ای می باشد. در این پژوهش سازگاری اجتماعی سینها، انگیزش تحصیلی، احساس تنهایی و استفاده مفرط از تلفن همراه در دانشجویان دانشگاه آزاد کرمانشاه بررسی شدند و مورد مقایسه قرار می گیرند و هیچ دخل و تصرفی در متغیر های پژوهش انجام نگرفت.
جامعه پژوهش
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان پسر دانشگاه آزاد کرمانشاه که در سال تحصیلی۹۴-۱۳۹۳ است.
نمونه و روش نمونه گیری
در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شد، به این صورت که ابتداء آمار دانشجویان دانشگاه آزاد کرمانشاه استخراج شد و در مرحله بعد براساس حجم جامعه به دست آمده، نسبت به برآورد نمونه مکفی جهت اجرای پژوهش اقدام گردید. با توجه به اینکه در این گونه پژوهش ها یکی از راه های برآورد حجم نمونه در نظر گرفتن حجم نمونه سه پژوهش انجام شده در حیطه مورد پژوهش است، در این پژوهش حجم نمونه ۱۰۰ نفر بود. لازم است اشاره شود که جهت جلوگیری از افت و ریزش نمونه و حذف پرسشنامه های ناقص ۱۰ نفر نمونه اضافی انتخاب شد.
روش جمع آوری اطلاعات
برای گردآوری داده ها از ۴ پرسشنامه سازگاری اجتماعی سینها ، پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر ، مقیاس احساس تنهایی و مقیاس استفاده مفرط از تلفن همراه استفاده شد.
پرسشنامه سازگاری اجتماعی سینها[۱۹۷] AISS.
این پرسشنامه را سینها و سینگ[۱۹۸](۱۹۹۳؛ به نقل از کرمی،۱۳۸۰) به منظور تعیین میزان سازگاری اجتماعی، عاطفی و آموزشی دانشآموزان دوره متوسطه و بالاتر تدوین کردهاند و شامل ۵۵ سئوال دوگزینه ای (بلی،خیر) است. در این پژوهش از فرم ۶۰ سؤالی استفاده شد و برای نمرهگذاری به پاسخ های منطبق بر سازگاری نمره صفر به پاسخهای غیرمنطبق نمره یک منظور شد. مجموع کل نمرات نشاندهنده سازگاری عمومی فرد و مجموع نمرات فرد در هر حوزه سازگاری (عاطفی، آموزشی و اجتماعی) مشخص کننده سازگاری فرد در آن حوزه است. نمره پایین نشان دهنده سازگاری بالاتر و نمره بالا نشان دهنده سازگاری پایین تر است. این آزمون در هر سه سطح اجتماعی، عاطفی و آموزشی از روایی و پایایی[۱۹۹] مناسبی برخوردار است. ضریب پایایی این آزمون را مؤلفان (سینها و سینگ، ۱۹۹۳؛ به نقل از کرمی، ۱۳۸۰ ) از طریق دو نیمه کردن، برای سازگاری کل، عاطفی، اجتماعی و آموزشی به ترتیب ۹۵/۰، ۹۴
/۰، ۹۳/۰ و ۹۶/۰ و با روش باز آزمایی۹۳/۰، ۹۶/۰، ۹۰/۰ و ۹۳/۰ گزارش کرده اند. نویدی (۱۳۸۷) با اجرای این پرسشنامه در مورد ۱۶۴ دانشآموز دبیرستانی ، ضریب آلفای کرونباخ را برای سازگاری کل ۸۲/ ۰ و برای سازگاری آموزشی، عاطفی و اجتماعی به ترتیب ۷۰/۰، ۶۸/۰ و ۶۵/۰ گزارش کرده است.
نمره گذاری
کلید پرسشنامه سازگاری
عاطفی | اجتماعی | آموزشی | |||
شماره | پاسخ نشان دهنده فقدان سازگاری | شماره | پاسخ نشان دهنده فقدان سازگاری | شماره | پاسخ نشان دهنده فقدان سازگاری |
۱ | بلی | ۲ | بلی | ۳ | بلی |
۴ | بلی | ۵ | بلی | ۶ | بلی |