محیطی را نشان داده است.
همچنین در همین دانشگاه رساله دکترای مدیریت دولتی با موضوع ارائه الگویی برای ارتقاء اخلاقیات و مسئولیت اجتماعی در سازمان های دولتی ایران توسط حسین گیوریان در سال ۸۲ انجام گرفته که نشان داده شده که عوامل مؤثر در ارتقا اخلاقیات در سازمانهای دولتی به ترتیب عوامل سازمانی، عوامل فردی ،عوامل بیرونی و عوامل اجتماعی است.
در سال ۲۰۱۰ مقاله ای با عنوان واکنش نیروی فروش در تشکیل مسئولیت اجتماعی، رفتار نتایج و نقش میانجی در اعتبار سازمانی در یونان توسط نیکولاس ج. پاناگوپلس انجام گرفته است.
۱-۴ اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق
امروزه تعریف مسئولیت اجتماعی نسبت به یک قرن پیش دچار تغییرات زیادی شده است. درگذشته سازمان های تولید کننده تنها مسئول درآمدسازی بودند و تولید محور اصلی فعالیت آنها بوده ولی از چند دهه قبل نگاه به مسئولیت سازمانی تغییر کرده و توجه بیشتر به مصرف کنندگان و مشتریان شده است و به مرور که عرضه نسبت به تقاضا افزایش پیدا کرده ،تأمین رضایت مشتری و مصرف کننده اهمیت بسیار پیدا کرده است . در نتیجه شرایط جدید کسب و کار ایجاب می کند مدیران شرکت ها در بازارهای جهانی تعادل بین بخشهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی کسب و کار خود ایجاد کنند و مسئولیت اجتماعی خود را جدی بگریند.(حیدری،۱۳۸۶ ،۳)
مسئولیت اجتماعی فرارفتن از چارچوب حداقل الزامات قانونی است که سازمان در آن قرار دارد و هدف اصلی آن همکاری بخش های خصوصی و دولتی و داوطلبان است و نوعی رفتار سازمانی شرکت ها را در بر می گیرد .هرچه سازمان های بزرگ به اصول اخلاقی و زیست محیطی خود حساس تر باشند ،سازمان های کوچک هم در پیروی از آنها مصر خواهند شد و موجبات اعتماد مشتریان و مصرف کنندگان را فراهم می کند.
در چند سال اخیر در اغلب کشورها به خصوص کشورهای صنعتی جنبش مسئولیت اجتماعی و جنبش اعتراضی نسبت به قدرت سازمان های بزرگ فعال شده و در دهه های اخیر با رشد سازمان های غیر دولتی ، جنبش اعتراضی علیه قدرت سازمانها، افزایش آگاهی اجتماعی، توسعه بازار سرمایه و شرکت های سهامی عام و رسوایی مالی و اخلاقی شرکت ها، مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی گسترش یافته است ، طوری که کمیسیون اروپا سال ۲۰۰۵ را سال مسئولیت اجتماعی شرکت های کشورهای اتحادیه اروپا نامید و یا کشور انگلیس در دپارتمان صنعت و تجارت خود وزیر مسئولیت اجتماعی معرفی کرد. اهمیت مسئولیت اجتماعی به حدی است که برای آن جایزه ملی قرار داده اند. (امیدوار،۱۳۸۷ ،۱۵)
منظور از مسئولیت اجتماعی شرکت این است که چون سازمان ها تأثیر عمده ای بر سیستم اجتماعی دارند و عضوی از اجتماع هستند ، فعالیت های آنها باید طوری باشد که در اثر آن زیانی به جامعه وارد نشودو درصورت زیان اقدامات جبرانی انجام شودواهداف و فعالیت های آنها باید در راستای اهداف اجتماعی ، رفاه و آسایش جامعه باشد.
بسیاری از صاحب نظران معتقدند مسئولیت اجتماعی را باید از طریق فعال کردن نهادهای شهری ، سازمان های خصوصی و غیر دولتی به دستور کار سازمان ها تزریق کرد و جدی گرفتن مسئولیت اجتماعی در سازمان ها نشانه زیادی دارد . یکی از نشانه های آن وجود تشکل های کارگری در ساختار آنها است .همچنین رعایت حقوق مصرف کننده ، توجه به استاندارد های قانونی در تولید محصول، پاسخ گویی مدیران در قبال مسائل شهروندی ، زیست محیطی ، اخلاقی ، فرهنگی و حقوق بشر از دیگر شاخه های توجه به مسئولیت اجتماعی سازمان ها و شرکت هاست .(همان منبع ،۴۲)
۱-۵ اهداف تحقیق
در شروع تحقیق قبل از انجام هرگونه مطالعه و برآورد ،باید هدف از مسأله برای پژوهش انتخاب شده روشن شود . نداشتن هدف و یا مبهم بودن جوانب موضوع پژوهش موجب می شود که در خاتمه رضایت نسبت به نتیجه کار تحقیق بدست نیاید.
این تحقیق برای دست یابی به اهداف زیر است :
اهداف کلی : بررسی تحلیلی تأثیر ادراک مصرف کننده از مسئولیت اجتماعی بر جذابیت مراکز خرید و ارزیابی های خرید
اهداف تحقیق :
۱- تعدیل رابطه بین جذابیت مرکز و فعالیت های اجرایی از طریق تأثیر کیفیت متصور از خرید بر آن دو.
۲- تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت (به لحاظ حمایت از محیط و جامعه محلی) بر ادراک مصرف کننده در خصوص جذابیت مرکز خرید.
۳- تعدیل رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت و مرکز خرید از طریق حمایت متصور مرکز خرید در خصوص محیط و جامعه محلی .
۴- تأثیر متصور از مسئولیت اجتماعی شرکت بر روی متغییرهای آمیخته بازاریابی و تأثیر متغییرهای آمیخته بازاریابی بر ادراک مصرف کننده از جذابیت مرکز خرید.
۵- تعدیل رابطه بین فعالیت های محلی مسئولیت اجتماعی شرکت و جذابیت مرکز از طریق عملکرد متصور از مسئولیت اجتماعی
هدف کاربردی :بکارگیری نتایج این تحقیق در مراکز خرید (مرکز خرید هایپراستار)
۱-۶چارچوب نظری تحقیق
مسئولیت اجتماعی سازمان (CSR) موضوع حساسیت برانگیزی بوده و عامل اصلی بقای هر سازمانی می باشد.سازمان های سرآمد به عنوان سازمان هایی پاسخگو برای شفافیت و پاسخ گویی به ذینفعان خود در قبال عملکردشان باید به تعهداتشان پایبند بوده تا هم سازمان از رویکرد اخلاقی تر ومنسجم تر خود نفع ببرد و هم جامعه و ذینفعان برداشت بهتری از عملکرد و نقاط قوت سازمان داشته باشند.(مهردوست ،۱۳۸۸،۱۸)
بر اساس تحقیق نظریه پردازان مدیریت ، سهام داران ارزش های اخلاقی را به اقدامات سازمانی نسبت می دهند.در حقیقت شرکت ها ارزش های اخلاقی را در تبادل با سهامداران خود قلمداد
می کنند.در این رابطه اقدامات مسئولیت اجتماعی شرکت اعتبار مثبتی را تولید میکند و در نتیجه سرمایه اخلاقی مثبت پدید می آید. (Godfery,2005,783).برای ایجاد این دیدگاه شرکت ها باید از اقدامات مسئولیت اجتماعی به عنوان روشی برای تولید سرمایه اخلاقی مثبت بین حوزه های داخلی و خارجی استفاده کنند که خود فرایند تولید سرمایه اخلاقی از طریق روش های اعتماد محور پدید می آید.وقتی اقدامات مسئولیت اجتماعی شرکت در جهت کمک به دیگران باشد ، سازمان ها سهامدارانشان را متقاعد کرده که آنها هم در ارزش های اخلاقی سهیم هستند.بر اساس گفته فوکویاما اعتماد وقتی پدید می آید که جامعه از یک مجموعه ارزش های اخلاقی سود ببرد و سهیم باشد به طوری که انتظارات مفیدی را از رفتار درست پدید آورد.پایه و اصل این تحقیق بررسی مسئولیت اجتماعی مراکز خرید در رابطه با گروه سهامدار مصرف کننده است .
نگرش مصرف کنندگان نسبت به مسئولیت اجتماعی شرکت ها مثبت است. ثابت شده است که ۷۸% از مصرف کنندگان امریکایی محصولات مرتبط با یک علتی را خریداری می کنند که به آن توجه داشته و بسیاری از آنها برای چنین محصولاتی حاضرند مبلغ اضافی پرداخت کنند.
,۴۰۲)۲Raynold,200) . اقدامات مسئولیت اجتماعی شرکت می تواند تصویر ذهنی و نتایج اقتصادی را بهبود ببخشد .
چارچوب نظری این مقاله متمرکز بر تاثیر ابتکارات و اقدامات مسئولیت اجتماعی مراکز خرید بر نحوه درک جذابیت مرکز به عنوان یک مقصد خرید از جانب مصرف کننده می باشد . تمرکز ویژه بر مراکز خرید شهری است .
۱-۷مدل تحلیلی تحقیق
H5
H3
محلی بودن فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت
عملکرد متصور از مسئولیت اجتماعی:
حمایت از جامعه محیطی و محلی
فعالیت های مسئولیت اجتماعی
H2
H4
H1
جذابیت مرکز خرید
کیفیت متصور از خرید:
دامنه و کیفیت کالا
کیفیت محیط خرید
فعالیت های اجرایی
( Oppewal , Alexander , Sullivan , 2006, 261)
۱-۸فرضیه های تحقیق
فرضیه ۱: کیفیت متصوره از خرید ( از لحاظ کیفیت کالا و کیفیت محیط خرید )، تأثیر فعالیت های اجرایی بر روی جذابیت مراکز خرید را تعدیل می کند.
فرضیه ۲: هرچه عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکت (به لحاظ حمایت از محیط و جامعه محلی ) بیشتر باشد منجر می شود که ادراک مصرف کننده از جذابیت مرکز به عنوان یک مرکز خرید مثبت تر باشد.
فرضیه ۳:حمایت متصوره مرکزدرخصوص محیط و جامعه محلی رابطه بین فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکت و جذابیت مرکز خرید راتعدیل می کند.
فرضیه ۴: فعالیت هایی که منجر به افزایش عملکرد متصور از مسئولیت اجتماعی شرکت می شود، باعث تأثیر بیشتر متغیرهای آمیخته بازاریابی مرکز خرید بر روی ادراک مصرف کننده از جذابیت مرکز می شود.
ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی درباره بررسی تحلیلی تأثیر ادراک مصرف کننده از مسئولیت اجتماعی ...