۲-۲- ۷- فواید و نکات مثبت تلفیق را میتوان درسه طبقه به شرح زیرعرضه کرد:
الف) مهارتی
- کمک به دانش آموزان در کاربرد مهارتها.
-تقویت کسب مهارتهای علمی سطح بالا(کالوی،روزه،واج ۱۹۹۱).
- توسعه یادگیری پیشرفته برای همه دانشآموزان و ارتقای مهارتهای شغلی سطح بالا(روزه،واج ۱۹۹۱)
- توسعه تفکرگرا(بین ،۲۰۰۱).
- توانایی ارتباط برقرارکردن بین امور به ظاهر به ارتباط.
ب) نگرش
- افزایش رغبت به یادگیری درسطح واقعی.
- نگرش مثبت به یادگیری.
- تاثیرمثبت به نگرشهای اخلاقی.
- پرورش روحیههای همکاری بین دانشآموزان.
- ارتقای نگرشهای منطقی باعادات کاری مطلوب بهبود اعتقادات روحیه گروهی(مکلرر،۱۹۹۰ ).
- افزایش انگیزهی یادگیری به دلیل مطالعه روی یک شکل واقعی(وارس،۲۰۰۰).
- به خود رهبری دانشآموزان حضور موثر در کلاس، انجام تکالیف سطح بالاتر و باورهای مثبت نسبت به مدرسه (جاکوبز،۱۹۸۹).
- افزایش انگیزه و علاقهی معلمان نسبت به تدریس(اجرتون،۱۹۹۰).
- بالابردن کیفیت گذراندن وقت یادگیری به بهترین شکل(پسبون،۱۹۹۳).
- ارزشگذاری معلمان به حمایت اجتماعی در اثر کار با همکاران (مکلور،۱۹۹۰).
- کشف شیوه ها و فنون جدید تدریس از طریق همکاری معلمان با هم (مکلور،۱۹۹۰).
ج) دانشی
- امکان بازخوانی سریع تر ذهنی، در دانش کسب شده از طریق تلفیق.
- توسعه وابستگی درونی میان دانش و فرایند(واکر،۱۹۹۴).
- ایجاد فضای مشارکت فعالانهی یادگیرنده به منظور درک عمیق تر مفاهیم.
- درک رابطه بین موضوعات مختلف درسی.
- فهم دلایل مجهز بودن در ذهن از طریق توجه چندگانه به یک موضوع (الیپون ،۱۹۹۳).
- کاربرد آموختهها و در موقعیت جدید.
- بررسی پدیده ها و واقعیتها از منظروسیعتر نه صرفا یک موضوع خاص.
۲-۲- ۸- تلفیق راهبردهای یادگیری چند گانه:
لیک ۱۹۹۴ اثرات مثبت یکپارچه سازی برنامه درسی را در موارد زیرخلاصه می کند:
- کمک به دانشآموزان در کاربرد مهارتها.
- کمک به کسب سریعتر اطلاعات .
- ایجاد مبنای دانش یکپارچهتر.
- افزایش عمیق و گسترهی یادگیری.
- ارتقای نگرشهای مثبت در فراگیران.
- فراهم آوردن زمانی کیفی تر برای کاهش در برنامه درسی.
۲- ۲- ۹- موانع و محدودیت های سازماندهی تلفیقی برنامه درسی:
تهیه برنامههای درسی تلفیقی با موانعی روبروست که آگاهی از آنها میتواند برنامهریزان را در تصمیمگیری درباره این نوع سازماندهی یاری کند.
یوسف زاده،۱۳۸۳. گرایش به روی تصمیمات افراط آمیز که منجر به ساده اندیشی میگردد وجود دارد جزم اندیشی و حساسیت معلمان نسبت به ایده و نگرش و ماده تدریسی خود اجرای این شیوه را با مشکل مواجه میسازد غور و تعمق و جامع نگرش در مسائل نیازمند وقت بسیار زیاد است.
باتوجه به اینکه ارزشیابی مبتنی بر فرایند عملکرد، حاصل قضاوتهای مشاهده کنندگان(دویاسه معلم) است حصول توافق و ارزشیابی عینی چندان میسر نیست.
- چون والدین و برخی از گروه های ذینفع، خود چنین برنامهای را تجربه نکرده اند ممکن است با این برنامه مخالفت بپردازند.
- تداخل چند معلم در کلاس ممکن است برای دانشآموزان قابل تحمل نباشد.
- اجرای این رویکرد نیاز به معلمین خلاق، متخصص و جامع نگردارد.
- با توجه به رشد دانش و تکنولوژی، برنامهریزان ناگزیرند دست به انتخاب بزنند و انتخاب از میان مختلف مشکل است.
- تربیت معلم برای اجرای این رویکرد دشوار است.
- معلمین دروس نظری ممکن است در برابر ادغام درسهایشان با دورس حرفهای مقاومت نشان دهند.
۲- ۲- ۹-۱ - احمدی ،۱۳۸۰ نیز دو گروه موانع را مورد شناسایی قرار داده است:
الف :موانع خارجی
- تقویم آموزشی مدرسه به لحاظ زمانی متناسب با برنامههای تلفیقی نیستند مدارسی که جدول زمانی انعطاف پذیر دارند بهترین وضعیت رادارند.
- زمان: تهیه برنامه درسی تلفیقی به ویژه اگر اولین تلاش و تجربه باشد به مدت زمان زیادی نیاز دارند در
دانلود مطالب پایان نامه ها در مورد راهکارهای غنی سازی برنامه ریزی درسی درمدارس عادی ازدیدگاه ...