جذب سرمایه و میزان توسعه کشاورزی
۴۳۸/۰
۰۰۲/۰
مثبت
جدول زیر اهمیت وزن شاخص جذب سرمایه را در سکونتگاه های روستایی شهرستان خنداب نشان می دهد. بخش جذب سرمایه و تامین اعتبارات کشاورزی در شهرستان خنداب با میانگین ۰۴۶/۰ بیشترین میزان امتیاز را نسبت به سایر مولفه ها دارد و از وضعیت بالنسبه مناسب قرار دارد. ولی در حالت کلی بیانگر وضعیت بهینه نمی باشد.
جدول(۴-۲-۴۷): اهمیت وزن شاخص جذب سرمایه
مولفه
شاخص
اهمیت وزن
جذب سرمایه
سرمایه گذاری بانک های مسئول
۰۴۶/۰
وقتی به جریان اعتبارات در بخش کشاورزی مشاهده می کنیم متوجه می شویم که بانک های عامل در صحنه تامین سرمایه فعال بوده اند و مجموعه ای از وجوه و وام های مختلف را در قالب تسهیلات ارزان قیمت در اختیار متقاضیان روستایی قرار می دهند. در این ارتباط، سیاست های اعتباری ارزان قیمت با نرخ بهره غیر واقعی و پایین از عوامل مهم فروپاشی نهادهای مالی به حساب می آید (Heidhues,1994:2) و از جمله انتقادهای وارده بر این سیستم تخصیص منابع مالی بر مبنای نرخ بهره کم می باشد که نحوه مدیریت و نظارت بر اعتبارات کشاورزی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. بطورکلی، سیاست اعتباری ارزان با افزایش تقاضا برای اعتبارات موجب سهمیه بندی غیرقیمتی بانک ها در توزیع اعتبارات شده است و این امر دسترسی بیشتر کشاورزان ثروتمند به اعتبارات را به اتکا وثایق موجب گردیده و کشاورزان خرده پا معمولا از دریافت اعتبار مورد نیاز خود محروم مانده اند(جلیل پیران، ۱۵۶:۱۳۹۰). بسیاری از مطالعات انجام شده در کشورهای در حال توسعه دیگر نشان می دهد که هزینه دریافت وام، به ویژه برای وام گیرندگان کوچک، از هزینه کارمزد وام به مراتب بیشتر است. این هزینه که هزینه معاملاتی نامیده می شود، افزون بر کارمزد وام دربردارنده هزینه آمد و رفت کشاورز به شعبه بانک (که به طور معمول در فاصله دورتری نسبت به محل سکونت او قرار دارد) و هزینه فرصت زمانی که کشاورز برای دریافت وام صرف می کند و همچنین هزینه به دست آوردن ضمن و یا وثیقه برای دریافت وام می شود(نجفی، ۲۶:۱۳۸۴). اکثر موسسات وام دهنده با مشکل عدم باز پرداخت به موقع وام های پرداختی خود توسط وام گیرندگان مواجهند. لذا، پرداخت وام برای موسسات وام دهنده بدون شک با ریسک و خطر عدم بازپرداخت روبه روست(باقری و همکاران، ۱۷۴:۱۳۹۰). اعتبارات ارزان قیمت باعث سرمایه گذاری سودآور نمی شود و به علت عدم در نظر گرفتن ضریب نفوذ هزینه های خانوارهای روستایی از انتقال درآمد و سرمایه گذاری در فعالیت های غیرکشاورزی و کاذب برخوردارند. غالبا دولت ها موسسات مالی کشاورزی را درمقام مجاری پرداخت درنظرمی گیرند و مشتریان و وام گیرندگان اغلب وام های کوچک رابه منزله کمک های بلاعوض که اجباری به بازپرداخت آن نیست تلقی می کنند. افزون بر این دولت ها بانک های تخصصی کشاورزی و موسسات مالی کشاورزی را ملزم به وام دهی صرف به فعالیت های کشاورزی نموده و در نتیجه باعث افزایش ریسک این قبیل موسسات مالی شده اند و چنین تصوری را ایجاد کرده که وام دهی به کشاورزی فعالیتی خاص است(عبداللهی، ۱۸۰:۱۳۸۵-۱۸۱) و به میزان بهره وری و سودآوری آن کاری ندارد. اعتبارات تخصیص داده شده در چنین حالتی، به جای اینکه براساس نیاز و یا کارآیی ها پرداخت شود، براساس منافع سیاسی و یا پاداشی برای محبت ها توزیع می شود(شادی طلب، ۱۵۱:۱۳۷۲). با دخالت دولت بانک های کشاورزی بیشتر خود را بانکی تخصصی پنداشته و وظیفه خود را انتقال منابع دولتی به صورت وام به کشاورزان دانسته اند. بدین گونه بانک به عنوان واسطه ای میان دولت و کشاورزان عمل کرده و از نقش اصلی خود که واسطه گری مالی است، غفلت ورزیده است(نجفی، ۲۷:۱۳۸۴). درواقع، دولت کشاورزی را فعالیتی کم درآمد و غیراقتصادی می داند و بجای اصلاح سیاست های کلان و بهبود وضعیت قیمت گذاری و مکانیسم بازار روی به اعطای یارانه به بهره برداران کشاورزی می آورد. این یارانه ها نوعا منجر به سهمیه بندی و کمبودها می شود(بانک جهانی، ۹۱:۱۹۸۴) و معضلاتی را بین موسسات وام دهنده و متقاضیان وام گیرنده ایجاد می نماید.
۴-۲-۶-۲-۷- بازاررسانی و بازاریابی و میزان توسعه کشاورزی
برای بررسی رابطه بازاررسانی و بازاریابی با میزان توسعه کشاورزی سکونتگاه های شهرستان خنداب از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد که نتایج آن در جدول زیر آمده است. در این آزمون مقدار p با میزان ۵۶۸/۰ بیشتر از ۰۵/۰ است. به عبارت دیگر رابطه معناداری در سطح خطای ۰۵/۰ بین بازاررسانی و بازاریابی با میزان توسعه کشاورزی سکونتگاه های شهرستان خنداب وجود ندارد. مقدار آماره آزمون (۰۳۱/۰) نشان می دهد که ضریب عدم ارتباط بازاررسانی و بازاریابی با میزان توسعه کشاورزی در حد بالایی می باشد.
جدول(۴-۲-۴۸): آزمون همبستگی ارتباط بازاررسانی و بازاریابی و میزان توسعه کشاورزی
مولفه
ضریب همبستگی
(اسپیرمن)
معناداری
(۲دامنه)
نوع ارتباط
بازاررسانی و بازاریابی و میزان توسعه کشاورزی
۰۳۱/۰
۵۶۸/۰
منفی
جدول زیر اهمیت اوزان شاخص های بازاررسانی و بازاریابی را در سکونتگاه های روستایی شهرستان خنداب نشان می دهد. در حالت کلی، بخش بازاررسانی و بازاریابی شهرستان خنداب با میانگین ۰۲۳۳/۰ از وضعیت مناسبی برخوردار نمی باشد.
جدول(۴-۲-۴۹): اهمیت اوزان شاخص های بازاررسانی و بازاریابی
مولفه