۲٫۹۰
۰٫۲۱۷
کیفیت حمل و نقل
۰٫۵۹۷
۲٫۸۵
۰٫۰۳۵
کیفیت اجتماعی
۰٫۳۰۱
۳٫۱۰
۰٫۰۰۴
کیفیت محیطی
۰٫۳۷۲
۲٫۸۷
۰٫۰۰۵
کیفیت نگرش به زندگی در مرکز شهر
۱٫۱۵۶
۳٫۱۷
۰٫۱۹۰
کیفیت زندگی شهری
۰٫۴۳۰
۲٫۹۳
۰٫۱۷۸
خلاصه مباحث فصل چهارم
تجزیه و تحلیل اطلاعات به عنوان بخشی از فرایند تحقیق یکی از اساسی ترین بخش هر پژوهش می باشد .
فصل حاضر باتوجه به مبانی نظری وبراساس اهداف و فرضیه های تحقیق به دو بخش تقسیم می شود .بخش اول شامل شناسایی وتعیین محلات به دوفرم فشرده و پراکنده با بهره گرفتن از شاخص های تراکم مسکونی و تراکم خالص و ناخالص شهری و اختلاط کاربری بوده است که در این پژوهش محله قلیچ در بخش مرکزی ومحله میرزمانی نمونه ای از فرم فشرده و محلات صاحب زمان ، کوی برق ،ارم و شهیدقاسمی نمونه ای از فرم پراکنده ی شهر ساری مشخص گردیدند.
بخش دوم پژوهش به تجزیه و تحلیل اطلاعات پرسشنامه پرداخته شد . فراوانی و درصدفراوانی نسبی ویژگی های فردی افراد نمونه مانند: جنسیت ،سن ،تعدادخانوار،شغل ، میزان تحصیلات ،محل تولدبا استفاده ازجدول ونمودار مشخص گردید. مولفه های کیفیت زندگی کل شهرساری درکلیه ی ابعاد مورد پژوهش درسطح پایینی ارزیابی گردید.
دربررسی محلات واقع درفرم پراکنده وفرم فشرده وهمچنین تک تک محلات بااستفاده از طیف لیکرت بعد اجتماعی کیفیت زندگی رابطه معنی داری وجود داشته است .درضمن محله ی شهید قاسمی علاوه بر کیفیت اجتماعی درکیفیت نگرش نیز رابطه معنی داری بوده است.
همچنین دربررسی کلی از نتایج به دست آمده زیربه شرح ذیل می باشد:
کیفیت کالبدی: خطر ناشی از فروریختن ساختمانهای فرسوده ودرحال احداث بیشترین میانگین و رضایتمندی از وجود بازارهای هفتگی و محلی و مجتمع های تجاری کمترین میانگین را داشته است.
کیفیت حمل و نقل : میزان استفاده از وسایل نقلیه ی عمومی بین شهروندان از توجه بیشتری برخوردار است ؛اما استفاده از پیاده رو ها برای استفاده ی معلولین و سالخوردگان بسیار نامناسب ارزیابی شده است.
درارتباط با کیفیت اجتماعی مشکل بزهکاری اجتماعی (سرقت و اعتیاد)از مهمترین دغدغه های شهروندان بوده و لیکن میزان مشارکت خود را در ایجاد امنیت و زیباسازی محله بسیارپایین دانسته اند. همچنین درمورد اخیرمردم محلات تمایل قابل توجهی به همکاری باشهردای و مدیریت شهری نشان ندادند؛ زیرامعتقدند،شهرداری با وجود اخذ عوارض، عملیات بهسازی و ساماندهی را بدرستی انجام نمی دهد.همچنین دربررسی کیفیت محیط شهروندان نسبت به افزایش آلودگی هوا و صدا ی ناشی از تردداتومبیل وفعالیت روزانه و عبور و مرور به هنگام بارندگی و آبگرفتگی معابر بسیار ناراضی بوده اند.
درخاتمه اکثر شهروندان ساکن در رینگ های بیرونی خواستار زندگی در رینگ درونی شهر بوده اما به جز محله ی شرقی شهر سه محله ی دیگر دررینگ بیرونی نسبت به زندگی آپارتمان نشینی تمایل چندانی نشان نداده اند.
درفصل بعد با بهره گرفتن از کلیه ی اطلاعات گرد آوری شده به آزمون فرضیات این تحقیق وپیشنهادات وراهکارهای اجرایی جهت رفع مسایل ومشکلات وارتقاء کیفیت زندگی شهر مورد مطالعه ،معرفی می گردد.
فصل پنجم
آزمون فرضیه ها