نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱- مقدمه
در این فصل از تحقیق، حاصل کار یعنی آنچه که در فصل چهارم بدست آمده مورد بحث قرار می گیرد. به این ترتیب که نتایج حاصل از تحقیق حاضر ذکر شده و پس از نتیجه گیری کلی به ارائه پیشنهاد های کاربردی پرداخته می شود.
۵-۲- نتایج تحقیق
نتایج حاصل از مدل ساختاری در ذیل مورد بررسی قرار گرفته است:
۱) نتایج تحلیل داده ها نشان میدهد که دانش بر قصد کارآفرینانه تاثیر دارد، زیرا ضریب مسیر محاسبه شده متغیر دانش بر قصد کارآفرینانه به میزان ۵۸/۰ معنادار می باشد. این نتیجه با نتایج بدست آمده از تحقیق کوئه و دیگران (۲۰۱۲) مطابقت دارد.
۲) نتایج تحلیل داده ها نشان میدهد که دانش بر نگرش تاثیر دارد، زیرا ضریب مسیر محاسبه شده متغیر دانش بر نگرش به میزان ۴۱/۰ معنادار می باشد. این نتیجه با نتایج بدست آمده از تحقیق کوئه و دیگران (۲۰۱۲) مطابقت دارد.
۳) نتایج تحلیل داده ها نشان میدهد که دانش بر هنجارهای اجتماعی تاثیر دارد، زیرا ضریب مسیر محاسبه شده متغیر دانش بر هنجارهای اجتماعی به میزان ۳۳/۰ معنادار می باشد. این نتیجه با نتایج بدست آمده از تحقیق کوئه و دیگران (۲۰۱۲) مطابقت دارد.
۴) نتایج تحلیل داده ها نشان میدهد که دانش بر کنترل رفتاری ادراک شده تاثیر دارد، زیرا ضریب مسیر محاسبه شده متغیر دانش بر کنترل رفتاری ادراک شده به میزان ۱۹/۰ معنادار می باشد. این نتیجه با نتایج بدست آمده از تحقیق کوئه و دیگران (۲۰۱۲) مطابقت دارد.
۵) نتایج تحلیل داده ها نشان میدهد که دانش بر ویژگی های شخصیتی تاثیری ندارد، زیرا ضریب مسیر محاسبه شده متغیر دانش بر ویژگی های شخصیتی به میزان ۱۰/۰ معنادار نمی باشد. این نتیجه با نتایج بدست آمده از تحقیق کوئه و دیگران (۲۰۱۲) مطابقت ندارد.
۶) نتایج تحلیل داده ها نشان میدهد که تجربه بر قصد کارآفرینانه تاثیر دارد، زیرا ضریب مسیر محاسبه شده متغیر تجربه بر قصد کارآفرینانه به میزان ۶۴/۰ معنادار می باشد. این نتیجه با نتایج بدست آمده از کوئه و دیگران (۲۰۱۲) مطابقت ندارد.
۷) نتایج تحلیل داده ها نشان میدهد که تجربه بر نگرش تاثیر دارد، زیرا ضریب مسیر محاسبه شده متغیر تجربه بر نگرش به میزان ۳۲/۰ معنادار می باشد. این نتیجه با نتایج بدست آمده از تحقیق کوئه و دیگران (۲۰۱۲) مطابقت دارد.
۸) نتایج تحلیل داده ها نشان میدهد که تجربه بر هنجارهای اجتماعی تاثیری ندارد، زیرا ضریب مسیر محاسبه شده متغیر تجربه بر هنجارهای اجتماعی به میزان ۰۸/۰ معنادار نمی باشد. این نتیجه با نتایج بدست آمده از تحقیق کوئه و دیگران (۲۰۱۲) مطابقت ندارد.
۹) نتایج تحلیل داده ها نشان میدهد که تجربه بر کنترل رفتاری ادراک شده تاثیر دارد، زیرا ضریب مسیر محاسبه شده متغیر تجربه بر کنترل رفتاری ادراک شده به میزان ۲۷/۰ معنادار می باشد. این نتیجه با نتایج بدست آمده از تحقیق کوئه و دیگران (۲۰۱۲) مطابقت دارد.
۱۰) نتایج تحلیل داده ها نشان میدهد که تجربه بر ویژگی های شخصیتی تاثیر دارد، زیرا ضریب مسیر محاسبه شده متغیر تجربه بر ویژگی های شخصیتی به میزان ۲۹/۰ معنادار می باشد. این نتیجه با نتایج بدست آمده از تحقیق کوئه و دیگران (۲۰۱۲) مطابقت دارد.
۱۱) نتایج تحلیل داده ها نشان میدهد که خانواده بر قصد کارآفرینانه تاثیری دارد، زیرا ضریب مسیر محاسبه شده متغیر خانواده بر قصد کارآفرینانه به میزان ۳۱/۰ معنادار می باشد. این نتیجه با نتایج بدست آمده از تحقیق کوئه و دیگران (۲۰۱۲) مطابقت دارد.
۱۲) نتایج تحلیل داده ها نشان میدهد که خانواده بر نگرش تاثیر دارد، زیرا ضریب مسیر محاسبه شده متغیر خانواده بر نگرش به میزان ۵۹/۰ معنادار می باشد. این نتیجه با نتایج بدست آمده از تحقیق کوئه و دیگران (۲۰۱۲) مطابقت دارد.
۱۳) نتایج تحلیل داده ها نشان میدهد که خانواده بر هنجارهای اجتماعی تاثیر دارد، زیرا ضریب مسیر محاسبه شده متغیر خانواده بر هنجارهای اجتماعی به میزان ۳۷/۰ معنادار می باشد. این نتیجه با نتایج بدست آمده از تحقیق کوئه و دیگران (۲۰۱۲) مطابقت دارد.
۱۴) نتایج تحلیل داده ها نشان میدهد که خانواده بر کنترل رفتاری ادراک شده تاثیری ندارد، زیرا ضریب مسیر محاسبه شده متغیر خانواده بر کنترل رفتاری ادراک شده به میزان ۱۲/۰ معنادار نمی باشد. این نتیجه با نتایج بدست آمده از تحقیق کوئه و دیگران (۲۰۱۲) مطابقت ندارد.
۱۵) نتایج تحلیل داده ها نشان میدهد که خانواده بر ویژگی های شخصیتی تاثیر دارد، زیرا ضریب مسیر محاسبه شده متغیر خانواده بر ویژگی های شخصیتی به میزان ۶۶/۰ معنادار می باشد. این نتیجه با نتایج بدست آمده از تحقیق کوئه و دیگران (۲۰۱۲) مطابقت دارد.
۱۶) نتایج تحلیل داده ها نشان میدهد که نگرش بر قصد کارآفرینانه تاثیر دارد، زیرا ضریب مسیر محاسبه شده متغیر نگرش بر قصد کارآفرینانه به میزان ۴۵/۰ معنادار می باشد. این نتیجه با نتایج بدست آمده از تحقیق کوئه و دیگران (۲۰۱۲) مطابقت دارد.
۱۷) نتایج تحلیل داده ها نشان میدهد که هنجارهای اجتماعی بر قصد کارآفرینانه تاثیر دارد، زیرا ضریب مسیر محاسبه شده متغیر هنجارهای اجتماعی بر قصد کارآفرینانه به میزان ۴۰/۰ معنادار می باشد. این نتیجه با نتایج بدست آمده از تحقیق کوئه و دیگران (۲۰۱۲) مطابقت دارد.
۱۸) نتایج تحلیل داده ها نشان میدهد که کنترل رفتاری ادراک شده بر قصد کارآفرینانه تاثیر دارد، زیرا ضریب مسیر محاسبه شده متغیر کنترل رفتاری ادراک شده بر قصد کارآفرینانه به میزان ۳۴/۰ معنادار می باشد. این نتیجه با نتایج بدست آمده از تحقیق کوئه و دیگران (۲۰۱۲) مطابقت دارد.
۱۹) نتایج تحلیل داده ها نشان میدهد که ویژگی های شخصیتی بر قصد کارآفرینانه تاثیر دارد، زیرا ضریب مسیر محاسبه شده متغیر ویژگی های شخصیتی بر قصد کارآفرینانه به میزان ۶۷/۰ معنادار می باشد. این نتیجه با نتایج بدست آمده از تحقیق لونگو و مورا (۲۰۱۱) مطابقت دارد.
۵-۳- بحث و نتیجه گیری
در جوامع امروزی کارآفرینی تاثیر انکارناپذیری در توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فناوری کشورها دارد، از اینرو لزوم توجه به کارآفرینی و توسعه آن بیش از پیش احساس می شود. با توجه به اهمیت موضوع، در این تحقیق به بررسی عوامل مختلفی که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر قصد کارآفرینانه دانشجویان اثرگذارند، پرداخته شد. این عوامل عبارتند از: دانش، تجربه، خانواده، ویژگی های شخصیتی، نگرش، کنترل رفتاری ادراک شده و هنجارهای اجتماعی. برای نشان دادن ارتباط میان متغیرها ۱۹ فرضیه مطرح گردید. نتایج به دست آمده از آزمون مدل علّی تحقیق نشان می دهد که ویژگی های شخصیتی، تجربه و دانش مهمترین عوامل موثر بر قصد کارآفرینانه دانشجویان به شمار می روند. علاوه بر این خانواده، نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری ادراک شده از دیگر عواملی هستند که به طور مستقیم بر قصد کارآفرینانه دانشجویان اثر می گذارند. البته دانش، تجربه و خانواده به طور غیر مستقیم نیز بر قصد کارآفرینانه دانشجویان تاثیر می گذارند که این نتایج همسو با نتایج تحقیقات محققان پیشین از جمله کوئه و دیگران (۲۰۱۲)، فریرا و دیگران (۲۰۱۲)، آلتینای و دیگران (۲۰۱۲)، گورل و دیگران (۲۰۱۰)، رحمانیان کوشککی و دیگران (۱۳۹۱) و همچنین بارانی و دیگران (۱۳۸۸) است. به طور کلی نتایج این تحقیق نشان می دهد که مدل به کار گرفته شده در تحقیق حاضر، عوامل موثر بر قصد کارآفرینانه دانشجویان را به خوبی پیش بینی می کند و به دولت و مسئولین آموزش عالی کشور کمک می نماید تا با شناسایی این عوامل شرایط را به نحوی مهیا نمایند که افراد بیش از پیش به کارآفرینی تمایل نشان دهند و مستقل از دولت در اقتصاد کشور نقش ایفا کنند. چنین مهمی قطعا مستلزم همکاری خانواده ها و همچنین تلاش افراد در جهت ارتقای روحیه کارآفرینی است. لذا تقویت روحیه کارآفرینی دانشجویان به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور، راهگشای بسیاری از مشکلات اقتصادی حال حاضر جامعه خواهد بود.
۵-۴- پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق
در مجموع با توجه به ادبیات تحقیق، تحلیل داده های جمع آوری شده و نتیجه گیری های انجام شده در قالب مدل ساختاری، پیشنهاد های زیر با توجه به نتایج فرضیه ها مطرح می گردند:
۱- توجه به مقوله آموزش کارآفرینی در دانشگاه ها به منظور افزایش مهارت ها و شایستگی های دانشجویان جهت ورود به بازار کار
۲- سوق دادن آموزش ها به سمتی که نگرش و ذهنیتی مثبت از کارآفرینی برای دانشجویان ایجاد شود.
۳- طراحی سیستم آموزشی به گونه ای که فرهنگ کارآفرینی در قلب و روح دانشجویان نهادینه شود.
۴- شناسایی شیوه های مدرن آموزش کارآفرینی و به کارگیری آنها در دانشگاه ها
۵- ارائه درس کارآفرینی و خلاقیت برای دانشجویان کلیه رشته های تحصیلی
۶- تلاش در جهت تقویت روحیه ریسک پذیری، تحمل ابهام، نیاز به کسب موفقیت، اعتماد به نفس و خلاقیت و نوآوری در دانشجویان
۷- دعوت از کارآفرینان موفق در دانشگاه ها جهت سخرانی، به منظور به اشتراک گذاری تجربیات با دانشجویان
۸- تشویق دانشجویان به برقراری ارتباط با افراد کارآفرین به منظور بهره مندی از تجربیات آنان
۹- بهره گیری از خدمات مشاوره ای پیش از تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار جدید
۱۰- فراهم ساختن تسهیلات مالی و غیرمالی برای حمایت از طرحهای کارآفرینانه دانشجویان
۱۱- ضرورت کسب تجربه لازم پیش از اقدام به تاسیس یک کسب و کار جدید
۱۲- حمایت خانواده ها از فرزندان به لحاظ مادی و معنوی و تشویق آنان به خود اشتغالی
۱۳- توجه به نقش پر رنگ خانواده ها در شکل دادن نگرش و شخصیت دانشجویان و ترغیب دانشجویان به بهره گیری از تجربیات شغلی اعضای خانواده
۱۴- انتقال تجارب و دانشی که خانواده و دوستان در زمینه کارآفرینی کسب نموده اند به دانشجویان
۱۵- ارزش قائل شدن برای فعالیت های نوآورانه از جانب دوستان و خانواده
۱۶- تقویت روحیه ریسک پذیری، اعتماد به نفس و نوآوری از جانب خانواده و دوستان
۱۷- شناسایی دانشجویان مستعد و کارآفرین و فراهم نمودن تسهیلات لازم و بستر مناسب برای فعالیت آنان
طرح های پژوهشی انجام شده درباره بررسی عوامل موثر بر قصد کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه ...