با توجه به اطلاعات مندرج در جدول (۴-۱۸)، میزان درک تعداد ۲۷ نفر (۲/۷%) از نمونه دانش آموزان مورد مطالعه در فناوری در جهان اطراف خیلی کم، ۵۲ نفر (۹/۱۳%) کم، ۱۲۶نفر (۸/۳۳%) متوسط، ۱۰۸ نفر (۲۹%) زیاد و ۶۰ نفر (۱/۱۶%) خیلی زیاد است. همچنین نتایج آزمون خی دو در جدول حاکی از آن است که بین فراوانی مشاهده شده و فراوانی مورد انتظار (۶/۷۴) تفاوت معنادار در سطح ۰۵/۰وجود دارد. زیرا (۰۵/۰ p< و ۴۴/۹۰=۲c)؛ بنابراین با ۹۵% اطمینان می توان گفت که میزان درک دانش آموزان دوره متوسطه آموزش و پرورش شهر همدان در فناوری در جهان اطراف، متوسط است.
۴-۴ تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش
فرضیه اصلی: سواد فناورانه دانش آموزان دختر متوسطه و دبیران زن در آموزش و پرورش شهر همدان متفاوت است.
جدول ۴-۱۹: مقایسه میزان سواد فناورانه دانش آموزان متوسطه و دبیران آنها در آموزش و پرورش با بهره گرفتن از آزمون من ویتنی یو
متغیر | تعداد | میانگین رتبه | مقدار آماره من ویتنی | سطح معناداری | |
سواد فناورانه | دبیران | ۲۶۵ | ۶۴/۲۷۷ | ۳۸۳۳۰ | ۰۰۰/۰ |
دانش آموزان | ۳۷۳ | ۲۴/۳۴۹ |
براساس اطلاعات جدول (۴-۱۹)، با توجه به نتایج آزمون من ویتنی یو میانگین رتبه سواد فناورانه دانشآموزان ۲۴/۳۴۹ بزرگتر از میانگین رتبه سواد فناورانه دبیران ۶۴/۲۷۷ است که تفاوت میانگین رتبهها در سطح ۰/۰۵معنادار است. بنابراین با ۹۵% اطمینان می توان گفت که میزان سواد فناورانه دانش آموزان بیشتر از دبیران است.
فرضیه های ویژه:
فرضیه۱) بین دانش آموزان متوسطه و دبیران آنها در فهم ماهیت فناوری تفاوت وجود دارد.
جدول ۴-۲۰: مقایسه میزان فهم ماهیت فناوری دانش آموزان متوسطه و دبیران آنها در آموزش و پرورش با بهره گرفتن از آزمون من ویتنی یو
متغیر | تعداد | میانگین رتبه | مقدار آماره من ویتنی | سطح معناداری | |
فهم ماهیت فناوری | دبیران | ۲۶۵ | ۶۰/۳۰۱ | ۴۴۶۷۸ | ۰۳۷/۰ |
دانش آموزان | ۳۷۳ | ۲۲/۳۳۲ |
براساس اطلاعات جدول (۴-۲۰)، با توجه به نتایج آزمون من ویتنی یو میانگین رتبه فهم دانشآموزان در ماهیت فناوری ۲۲/۳۳۲ بزرگتر از میانگین رتبه فهم دبیران در ماهیت فناوری ۶۰/۳۰۱ است که تفاوت میانگین رتبهها در سطح ۰/۰۵معنادار است. بنابراین با ۹۵% اطمینان می توان گفت که میزان فهم دانش آموزان در ماهیت فناوری بیشتر از دبیران است.