برنامه ریزی و اجرا
تجهیز فیزیکی، نقش آفرینی متولیان کانون، آمادگی فیزیکی و روانشناختی تیم اجرا، جلسهی جمع بندی[۱۰۰]، جلسهی آمادگی روانی شرکتکننده[۱۰۱]
خروجی های کانون
مدیریت استعداد و جانشینپروری، آموزش مبتنی بر شایستگی، انتخاب، ارتقاء و انتصاب، شخصیسازی برنامههای توسعهای، مدیریت عملکرد، بازخوردها
با توجه به اینکه رویکرد پژوهش حاضر کاربردی است لازم بود تا محقق عوامل را به گونهای دستهبندی کند که قابلیت کاربرد و عملی شدن آنها تا حد زیادی از نظر اولیه نیز ؛ آسان باشد. ملاک طبقهبندی مفاهیم، نزدیکی مفهومی هر یک از عوامل و قابلیت نگرش به آنها از یک نگاه و مکانیزم اجرایی بود؛ به عنوان مثال، حمایت مدیر ارشد از کانون، تعهد و پذیرش مدیر ارشد از عواملی هستند که به مدیریت سازمان بر میگردد، پس آنها را تحت عنوان عوامل مدیریتی طبقهبندی کردیم. البته نکتهای که بایستی در اینجا به آن اشاره داشت این است که محقق در بررسیهای کیفی و به خصوص در روش گراندد تئوری به صورتی با واژگان و عباراتی درگیر میباشد و یا به عبارتی در آنها غور میکند که شاید برخی اشارات و نظرهای وی به صورت عادی و از دید کلان صحیح به نظر نیاید اما وقتی با رویکردی عملی و شاید نزدیک به رویکرد محقق به مدل و نتایج نگریسته شود دید بهتری از مسائل حادث میگردد[۲۸]؛ با توجه به رویکرد علمی پژوهش محقق در بیان نظرات و عبارت تحلیلی خود از نظرات اساتید بهره برد تا نگاه تک جانبه به موضوع آن را از واقعیت عملی دور نسازد.
۴-۳-۲- مرحله کدگذاری محوری
کدگذاری محوری، تعیین الگوهای موجود در دادهها را شامل میشود. در این مرحله، مقولات محوری و فرعی پژوهش در یک مدل نمایش داده میشوند. این مدل بسیار ساده و در عین حال بسیار کلی به روشن کردن روابط میان یک پدیده، دلایل پیدایش پدیده، راهبردهایی که برای تعامل با پدیده به کار میرود و پیامدهای آن، زمینه و شرایط مداخلهگر کمک میکند. مقوله محوری، پدیده محسوب میشود و سایر مقولهها، شرایط علی، راهبردها، پیامدها، زمینه یا شرایط مداخلهگر هستند. این مدل کشف یا روشن کردن ساختار روابط میان پدیدهها، مفاهیم و مقولهها را تسهیل میکند. مقولات بسط یافته و روابط میان آنها چندین بار در مقابل متن و دادهها قرار داده میشوند و محقق پیوسته میان تفکر استقرایی( ایجاد مفاهیم، مقولات و روابط بر اساس متن) و تفکر قیاسی ( آزمون مفاهیم، مقولات و روابط در قبال متن، به ویژه در قبال عبارتها و متونی متفاوت با متن قبلی ) در رفت و برگشت است[۱۰۹].
«مقوله محوری» یا پدیده، حادثه یا اتفاق اصلی است که سلسله کنشها/ کنشهای متقابل برای کنترل واداره کردن آن معطوف میگردد و بدان مربوط میشوند. با سؤالاتی مانند ” این دادهها به چه چیزی دلالت میکنند؟؛ این کنش/ کنش متقابل درباره چیست؟” پدیده را میشناسیم[۱۰۶]. در این پژوهش با توجه به اینکه تمامی سؤالات تحقیق به کانون ارزیابی و توسعه موفق اشاره داشتند، و همهی راهبردهای ما در جهت ایجاد کانون موفق است،” کانون ارزیابی و توسعه موفق” مقوله محوری تحقیق میباشد که در جدول ۴-۲ بیان شده است.
جدول۴-۲: طبقه بندی فرایند کانون ارزیابی و توسعه موفق
ابعاد
محور
مولفه
فرایند کانون ارزیابی و توسعه موفق
قبل از اجرا
عوامل مربوط به تیم متولی
مشروعیت کانون و متولیان، شایستگیهای محوری تیم متولی، شناخت کامل سازمان و فرایندها توسط تیم متولی
عوامل مربوط به اجرای کانون
توجیه افراد قبل از شرکت در کانون، درگیر کردن همه افراد و واحدها در استقرار مرکز، شناخت فلسفه کانون و تطبیق با نیازها، فرایند محوری و استانداردسازی فعالیتهای مرکز، اقتضایی بودن مسئله استقلال مرکز سنجش شایستگی، ترکیبی از برون سپاری و درون سپاری کانون
حین اجرا
ارزیابان
نظام رتبهبندی ارزیابان، شایستگیهای ارزیابان، آموزش و بازآموزی ارزیابان، همکاری با ارزیابان
ابزارها
تناسب ابزارهای ارزیابی با شایستگیها، تناسب ابزارها با اقتضائات سازمان، روایی و پایایی ابزارها، طراحی محتوای ابزارها، بهینهسازی مستمر ابزارها
مدل شایستگی
استراتژیهای چندگانه در تدوین مدل شایستگی، بومی بودن مدل شایستگی، روایی و پایایی مدل شایستگی