در این حکم جهت گیری های اصلی این کارگروه از سوی رئیس جمهور به شرح ذیل مشخص گردید:
ایجاد رقابت در صنعت بیمه بر پایه مشتری مداری، ارائه خدمات مناسب و سریع بع مردم
اصلاح سیستم های نظارتی صنعت بیمه و ارتقاء سطح عدالت و سلامت صنعت بیمه
گسترش فرهنگ بیمه و بهبود نفوذ بیمه به صورت فراگیر
توسعه بیمه های عمر به منظور بالا بردن رفاه اجتماعی
ارائه طرح های جدیدبیمه ای(بیمه های خرد) برای ارائه خدمات بیمه ای به اقشار کم درآمد.
ارتقاء سطح اشتغال و سایر شاخص های کلیدی اقتصاد کشور از طریق افزایش مشارکت بخش خصوصی در ارائه خدمات بیمه ای
حمایت از تولیدکنندگان و سرمایهگذاران از طریقارائهپوشش های مناسب بیمهای با توجه به سیاست های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی
جبران خسارتهای اقتصادی ناشی از حوادث طبیعی با بهره گرفتن از روش بیمه
گسترش فعالیتهای بیمه اتکائی کشور به منظور کاهش میزان خروج ارز از کشور
تدوین راهکارهای مناسب برای پیشگیری و کاهش زمینه بروز حوادث و تصادفات
با ابلاغ این حکم، و تشکیل کارگروهها و پس از تدوین طرح اولیه و ارائه طرح به هیئت وزیران، درنهایت طرح و استراتژیهای اصلاح شده از سوی هیئت وزیران، برای تحول اقتصادی صنعت بیمه ابلاغ شد.
در پی انجام تحقیقات در زمینه طرحریزی، و ایجاد اصلاحات در صنعت بیمه داخلی، برخی چالشها در وضعیت موجود صنعت بیمه شناسائی شد، که مهمترین آنها از دید ساختار بازار از این قرارند:
الف- سیاست گذاری و نظارت:
با انجام این طرح، یکی از مشکلات صنعت بیمه نحوه نظارت تعرفه ای عنوان گردید.
ب-چالش های ساختار صنعت بیمه:
دولتی بودن، بخش دولتی در سال ۸۷ حدود۷۵ درصد بازار بیمه را در اختیار داشت.
انحصار، بیمه ایران در همین سال بیش از نیمی از بازار بیمه بازرگانی را در انحصار خود داشت.
نامتناسب بودن ترکیب پرتفوی صنعت بیمه: در سال ۸۷ تنها ۵.۲ درصد حق بیمه های دریافتی صنعت مربوط به بیمه های زندگی بود.
عدم تعادل در قبول و واگذاری بیمه اتکائی به خارج
بالا بودن قیمت تمام شده محصولات بیمه ای بازار ایران
نبود شرکت های بیمه تخصصی: در جهان شرکت های بیمه به چهار شکل فعالیت می کنند:
الف-شرکت های بیمه مختلط
ب-شرکت های بیمه زندگی(عمر)
ج-شرکت های بیمه غیر زندگی
د-شرکت های بیمه اتکائی
در ایران به جزء بیمه اتکائی امین، بقیه شرکت ها بشکل مختلط فعالیت می کنند.
بنابراین برای رفع این چالش ها طرح تدوین گردید و هم اکنون در حال اجراست، که اهم استراتژی های این طرح از این قرارند:
استقرار نظام تنظیم و نظارت هوشمند و نهادینه (اجرای طرح نظارت نهادی و مالی به جای نظارت تعرفه ای)
گسترش پوشش های بیمه ای خرد
گسترش پوشش های بیمه ای کلان با قیمت های رقابتی
گسترش تعاملات منطقه ای و بین المللی(در جهت حضور شرکت های خارجی در بازار و تلاش برای دریافت بیمه های اتکائی از خارج)
اجرای برنامه تحول صنعت بیمه همراه با خصوصی سازی شرکت های بیمه دولتی(بجز شرکت بیمه ایران، بعنوان تنها شرکت بیمه دولتی که با اجرای این برنامه به فعالیت خود ادامه خواهد داد)، تحولی عظیم در صنعت بیمه و ساختار بازار ایجاد نموده است.
با حذف تدریجی نظام تعرفه ای(آزاد نمودن نرخ دهی پوشش های بیمه ای) و حضور شرکت های خصوصی بیشتر و خصوصی شدن سه شرکت بیمه دولتی، رقابت به نحو چشمگیری در سطح صنعت رو به افزایش است. هر چند کماکان بیمه ایران با در اختیار داشتن حدود نیمی از بازار بیمه، دارای انحصاری قوی در بازار است، اما روند آزادسازی و خصوصی سازی ساختار این بازار را بشدت تحت تاثیر قرار داده است.
در این شرایط و با توجه به امکان حضور شرکت های بین المللی در بازار داخلی، توجه به نحوه رقابت، ساختار صنعت، توجه به اهمیت نام و نشان تجاری درصنعت بیمه به نحوی چشمگیر مورد نیاز بازار بیمه داخلی می باشد.
۱۱-۱-۲ پیشینه تحقیق
۱-۱۱-۱-۲ مروری بر تحقیقات گذشته خارجی
کرسنس و گرونینگن در پژوهشی به بررسی گروههای مختلفی از خریداران خدمات بیمه پرداختند در این پژوهش هر دو گروه مشتریان راضی و ناراضی دلیل عمده انتخاب خود را مزایا، منافع و نرخ بیمههای تکمیلی عنوان کردند. در این پژوهش که انتخاب خریداران بیمهنامهها از بین برندهای بیمهگر در حال رقابت مورد بررسی قرار گرفت عواملی چون رسیدگی به شکایات و اطلاعرسانی صادقانه از جمله مهمترین عوامل مؤثر در انتخاب برندها بیان شوند.
مارکز و همکارانش در پژوهشی با عنوان «انتخاب برند در بازار بیمه» به این نتیجه رسیدند که پایین بودن نرخ فرانشیز شرکتهای بیمه، اطلاعرسانی صریح و شفاف در طرحهای بیمهای و اعطای یارانههای دولتی به نرخ حق بیمهها از جمله عوامل مؤثر بر انتخاب خریداران از بین برند شرکتهای بیمهای است
در پژوهش دیگری که آلیسونرین بر روی نحوه انتخاب مصرفکنندگان بیمههای سلامتی از بین شرکتهای بیمه صورت گرفت شهرت نام و نشان تجاری و نحوه اطلاعرسانی شرکتهای بیمه به عنوان مهمترین دلایل خرید اثرگذار بر انتخاب خریداران خدمات بیمه از بین بیمهگران معرفی شدند
در گزارشی که انتهای سال ۲۰۰۹ میلادی از سوی سازمان جهانی بیمه (WIR) منعکس شد اعلام گردید که در ۵ سال گذشته شفافیت و صداقت در اطلاعرسانی و استفاده از تکنولوژیهای نو به همراه تبلیغات پیگیر بر روی رفتار خرید خریداران خدمات بیمه و انتخاب بیمهگر مؤثر برده است
لی و دیگران[۲۴۱] (۲۰۰۰)، در مطالعه خود اثر مثبت تداعی برند، تصویر برند و برندآگاهی را بر ارزش ویژه برند نشان دادند. چن[۲۴۲] (۲۰۰۱)، نشان داد که تعداد تداعیها با ارزش برند ارتباط دارد و هر چه تعداد تداعیها بیشتر باشد، برند بهتر در ذهن میماند. مایر[۲۴۳] (۲۰۰۳)، در پژوهشی نشان داد که نام برند نسبت به سایر ویژگیهای ملموس و غیرملموس برند، اهمیت بیشتری در ترجیح مصرفکننده نسبت به برند دارد. در بسیاری از مدلهای ارزیابی، از پردات اضافه قیمت جهت اندازهگیری ارزش ویژه برند استفاده شده است. در این خصوص میتوان به پژوهشهای فرگوهر[۲۴۴] (۱۹۸۹)، آکر[۲۴۵] (۱۹۹۱) و هولدن[۲۴۶] (۱۹۹۲) اشاره کرد (به نقل از بحرینیزاده، ۱۳۸۵، ص ۱۱، ۱۰ و۱۲)
پارک و سرینواسان[۲۴۷] (۱۹۹۴)، در پژوهشی با هدف جداسازی اثر محصول و اثر برند، به این نتیجه رسیدند که برند یکی از ویژگیهای خارجی محصول است که بر ارزیابی خصوصیات عینی محصول و بر ترجیح کلی و فرموله نمودن انتخاب مصرفکننده اثر میگذارد و ارزش برند، قسمتی از ویژگیهای محصول است که ارزیابی عینی خصوصیات محصول قادر به توضیح آن نیست.
یو و دانته[۲۴۸] (۲۰۰۱)، بر مبنای مفاهیم ارزش ویژه برند مشتری محور که توسط کلر و آکر ارائه گردیده است، در مدل خود، ارزش ویژه برند را حاصل جمع میانگین سه معیار وفاداری به برند، کیفیت ادراک شده و برند آگاهی/ تداعی برند دانستند.
۲-۱۱-۱-۲ مروری بر تحقیقات گذشته داخلی
در ایران پژوهشهای چندی در ارتباط با مفهوم برند انجام شده که تعداد کمی از آنها به ارزش ویژه برند اختصاص پیدا کرده است. محمد رحیمی هلری (۱۳۸۴)، ، در پژوهشی با عنوان بررسی تأثیر ارزش ویژه برند بر پاسخ مصرفکننده، به بررسی برند ایرانول با بهره گرفتن از مدل چهار بعدی آکر پرداخت. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی ازآن است که سه بعد وفاداری به برند، برند آگاهی و کیفیت ادراک شده بر هر دو پاسخ مصرفکننده یعنی قبول گسترش دامنه برند و تمایل به توصیه برند به دیگران اثر مثبت و معنار دارد. این رابطه برای تداعی برند تأیید نشده است. رابطه بین ارزش ویژه برند و پاسخ مصرفکنندگان نیز مثبت و شدید است. در بین عوامل مؤثر بر خرید روغن موتور ایرانول، عوامل قیمت، توصیه تعویض روغنی، کیفیت، شهرت برند و دسترسی، بالاترین اولویتها را دارند.
منیجه بحرینیزاده (۱۳۸۵)، ، در پژوهشی با هدف ارائه مدل جامع ارزیابی ارزش برندهای لوازم خانگی برقی از دیدگاه مصرفکنندگان نهایی، عوامل مؤثر بر ارزش برند را به دو دسته ادراکی شامل آگاهی به برند، نگرش به برند، تصویر برند و تداعی برند و دسته رفتاری شامل وفاداری به برند، توصیه برند به دیگران، صرف قیمت و پذیرش سایر الحاقات به برند تقسیم کرد. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که وفاداری به برند، تصویر برند، نگرش به برند، صرف قیمت و تداعی برند به ترتیب مهمترین عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند هستند. در این پژوهش رابطه بین برندآگاهی و ارزش ویژه برند تأیید نشده است.
راحیل شمس (۱۳۸۶)، در پژوهشی با عنوان بررسی ارتباط میان عناصر آمیخته بازاریابی منتخب و ارزش ویژه برند تلفنهای همراه در میان گروه سنی جوانان در شهر تهران، به این نتیجه رسید که ابعاد ارزش ویژه برند روی ارزش ویژه برند تأثیر مثبت دارند و عناصر آمیخته بازاریابی نیز بر این ابعاد تأثیر قوی دارند.
مهدی علی نواز (۱۳۸۷) ، در پژوهشی با عنوان رابطه بین کیفیت خدمات و ارزش نام تجاری در هتلهای چهار ستاره و پنج ستاره استانهای اصفهان و تهران، نتیجهگیری کرد که بین کیفیت خدمات و ارزش نام تجاری رابطه مثبت وجود دارد اما این رابطه در سطح اطمینان در نظر گرفته شده در پژوهش معنادار نمیباشد؛ بین عوامل تصمیم مصرفکننده و ارزش نام تجاری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و نهایتاً اینکه بین کیفیت خدمات، عوامل تصمیم مصرفکننده و ارزش نام تجاری رابطه وجود دارد.
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه
پایهی هر علمی، روش شناخت آن است و یکی از مهمترین جنبههای تحقیق علمی، روششناسی آن است بدون روششناسی تحقیق، نتایج بررسی و تحلیلهای مربوطه، معتبر و قابل تعمیم نخواهد بود. از اینرو روششناسی تحقیق از جمله معیارهای رایج جهت ارزیابی تحقیقات علمی، تلقی میگردد.
به طور کلی روش تحقیق، مجموعهای از قواعد، ابزارها و راههای معتبر (قابل اطمینان) و نظامیافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راهحل مشکلات است (خاکی، ۱۳۸۶: ۲۰۱).
تحقیق مستلزم رشته فعالیتهایی است که در بردارندهی فرآیندهای جستوجو، بررسی، آزمودن و آزمایش است. این فرایند را باید به طور منظم، به دقت، منتقدانه، عینی و منطقی به اجرا درآورد. نتیجهی نهایی شامل کشف واقعیات جدیدی است که به ما کمک میکند تا با مشکل برخورد کنیم (سکاران، ۱۳۸۴: ۶).
در این فصل پس از بیان نوع روش تحقیق، روش گردآوری اطلاعات و دادهها، جامعهی آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه، و روش تجزیه و تحلیل دادهها مطرح میگردد.
مطالب پایان نامه ها درباره عوامل تاثیر گذار بر ارزش ویژه برند شرکت ...