آشکار به نهان (درونی سازی)
مانند آموختن از طریق خواندن و شنیدن گزارش
آشکار به آشکار (پیوند برقرار کردن)
مانند ارسال از طریق پست الکترونیکی
البته باید توجه داشت که این فرآیندها در انزوا رخ نمیدهند، بلکه در ترکیبات مختلف و در موقعیتهای کاری مابین افرادی که با یکدیگر مشغول به کارند، به وقوع میپیوندد. خلق دانش، نتیجه تأثیر متقابل افراد و دانش آشکار و پنهان است. بهواسطه تعامل فرد با دیگران، دانش نهان، برون سازی شده و به اشتراک گذارده میشود، همچنین افراد در این فرآیندها از راه مدیریت دانش با به دست آوردن بینش و تجربه سازمانی خود یا توسط کارکنان دیگر، دانش را خلق، منتشر و درونی میکنند.) نوناکا، کونو، ۱۹۹۸ )
ازآنجاکه همه فرآیندهای این مدل مهماند، بنابراین لازم است آنها را در مدیریت دانش بهصورت یکپارچه موردتوجه قرار داده با اندیشیدن تدابیر و برنامهریزیهای لازم و نیز با عنایت به موقعیت سازمان موردنظر، توازن بین این فرایندها را برقرار کرد.
استفاده از فنآوری در چهارچوب مدل نوناکا و تاکوچی
در این بخش، به طرح موضوعاتی مرتبط با فنآوری درزمینهی دانشهای ضمنی و آشکار در چهارچوب مدل مذکور پرداخته میشود. جدول شماره ۶-۲ مثالهایی از فناوریهایی است که میتواند، انتقال و تبدیل دانش را تقویت یا پشتیبانی کند.
جدول ۶-۲ مثالهایی از فناوریهایی که میتواند، انتقال و تبدیل دانش را تقویت یا پشتیبانی کند.
نهان به نهان
نشستهای الکترونیکی، همکاری همزمان (گپ زدن)
نهان به آشکار
پاسخ به پرسشهای تفسیر
آشکار به نهان
تصویرسازی، ارائه مطالب صوتی-تصویری با قابلیت جستجو
آشکار به آشکار
جستجوی متن، دستهبندی اسناد
۲-۲-۳۰ مدل عمومی مدیریت دانش نیومن
بر طبق نظر نیومن مراحل مدیریت دانش را به چهار مرحله تقسیم میکند:
۱- ایجاد دانش: این مرحله دربرگیرنده فعالیتهایی است که مرتبط با ورود دانش جدید به سیستم است و شامل توسعه، کشف و تسخیر دانش میشود. ( کنراد، نیومن، ۱۹۹۹، ۴۰ )
۲- حفظ و نگهداری دانش: اینکه چه دانشی در کجا و تا کی باقی بماند و این نگهداری چگونه باشد که قابلیت بازیابی حداکثری فراهم شود. در اینجا فعالیتهایی موردنظر است که دانش را در سازمان ماندگار میکند در این راستا میتوان به حافظه سازمانی اشاره کرد. مهمترین وظیفه حافظه سازمانی، نگهداری از دانش سازمانی است.
۳- تبدیل و انتقال دانش: شامل رفتارهای به سار گوناگونی نظیر ارتباط، ترجمه، تفسیر، پالایش و ارائه دانش است روشهای ارائهشده برای انتقال دانش بسیار بر روی این زمینه تأثیر دارد. انتقال دانش تنها از طریق انسانها انجام نمیشود، بلکه نظامها و عاملهای خودکار دیگری نیز هستند که نقش میانجی را بر عهدهدارند. تسهیم دانش به انتقال دانش یا انتشار آن تلقی میگردد و به فرایندی که بهوسیله آن دانش از فردی به فرد دیگر، از اشخاص به گروهها و از یک گروه به گروه دیگر انتقال مییابد، اشاره دارد. ( کنراد، نیومن، ۱۹۹۹، ۴۰ )
- بهکارگیری دانش: دانش بهخودیخود ارزشمند نیست و زمانی ارزشمند خواهد بود که به کار گرفته شود. دانشمندی که از دانش خود هیچگونه استفاده نمیکند، قطعاً دانش وی برای دیگران هیچ ارزشی نخواهد داشت. بهطورکلی دانش سازمانی باید در جهت خدمات، فرایندها و محصولات سازمان به کار گرفته شود. اگر سازمانی بهراحتی نتواند شکل صحیح دانش را در جای مناسب آن مشخص نماید ممکن است در حفظ مزیتهای رقابتی خود با مشکل مواجه شود. زمانی که نوآوری و خلاقیت راه پیروزی در جهان امروز است، سازمان باید دریافتن نوع درست دانش در شکلی مناسب از سازمان شتاب نماید. ( هاینس، ۲۰۰۱، ۱-۶ ).
۲-۲-۳۱ مدل به کار گرفتهشده در تحقیق حاضر:
در این تحقیق برای بررسی فناوری اطلاعات و بر اساس ادبیات موضوع و نیز نظر اساتید و متخصصان از ابزار و سیستمهایی که در جمع آوری، نگهداری، پردازش، انتقال، فیلتر و ذخیره ساری اطلاعات به کار میرود و از آثار مارتینز، لورنز و همکاران (۲۰۰۳) بایر و همکاران (۱۹۹۷) استخراجشدهاند و برای بررسی مدیریت دانش از مدل عمومی دانش نیومن و کنراد (۱۹۹۳) که جز ۳ مدل معروف جریان دانش است استفادهشده است.
مؤلفههای مدیریت دانش فناوری اطلاعات
خلق دانش
ذخیرهسازی
انتقال دانش
فن آوری اطلاعات
کاربرد دانش
مدل مفهومی دانش نیومن و کنراد (۱۹۹۸)
۲-۳ سازمان تأمین اجتماعی:
۲-۳-۱ مفهوم تأمین اجتماعی:
طبق تعریف اتحادیه بینالمللی تأمین اجتماعی (ISSA ) تأمین اجتماعی عبارت است از ” مجموعه کوششها و فعالیتهای انجامشده توسط برخی از سازمانها و مؤسسات اجتماعی بهمنظور رسیدن به رفاه اجتماعی “