- ظاهر زیبا
- جاگیری آسان در دست به دلیل ۸ وجهی بودن
- ماندگاری بالا در قفسه
- نوشیدن راحت
- عدم نیاز به نگداری در یخچال
- مقاوم در برابر ضربات در حین حمل و نقل
- امکان چاپ متالیک با کیفیت عکاسی
- سازگاری با محیط زیست: قابلیت بازیافت پاکت ها (ساخته شده از مواد تجدید پذیر) و دارای گواهینامه ISO 14001
با توجه به موارد ذکر شده در بالا این نوع بسته بندی علاوه بر منافعی که برای مصرف کننده دارد، به دلیل تجدید پذیر بودن و قابلیت بازیافت برای جامعه و محیط زیست نیز مفید است.
۴-۲-۳) اجزای مدل کسب و کار
بر اساس مدل کسب و کار اپلگیت و همکاران [۱۲,۱۳] که در بخش های قبل به تفصیل بیان شد مدل کسب و کار شامل سه جزء اساسی مفهوم کسب و کار، قابلیت ها و ارزش می باشد که این اجزاء در ادامه ی این فصل مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته اند.
۴-۲-۳-۱) مفهوم کسب و کار
همان طور که در ادبیات تحقیق بیان شد مفهوم کسب و کار استراتژی های آن را تعیین نموده و بر تحلیل فرصت های بازار، محصولات و خدمات پیشنهاد شده، پویایی رقابتی [۱۲]، تحلیل مشتریان، رقبا و محصولات جانشین و شبکه کسب و کار استوار است [۱۳]. بر همین اساس در این بخش ابتدا اطلاعات مورد نیاز جهت تحلیل بازار، سپس تحلیل مشتریان و پس از آن تحلیل شبکه کسب و کار ارائه خواهد شد.
الف) تحلیل محیط کسب و کار
محیط کسب و کار در سال های اخیر به دلیل مسائل سیاسی و اقتصادی ایران در جهان تحت تاثیر قرار گرفته است. تحریم ها علیه ایران روی تمامی شرکت ها تاثیر گذارده و واردات و صادرات این شرکت ها را با مشکلات زیادی مواجه ساخته است. علاوه بر این وجود واسطه ها در تهیه ی مواد اولیه و منابع اصلی باعث افزایش قیمت شده است. هدفمندی یارانه ها و همچنین مالیات بر ارزش افزوده نیز از عوامل دیگر افزایش قیمت اغلب محصولات تولیدی و کاهش سودآوری آنها در سال های اخیر بوده است. صنعت آبمیوه نیز به دلیل همین مسائل با مشکلات و بحران هایی مواجه بوده است. تعداد زیاد تولید کنندگان و ورود بی رویه ی تولید کنندگان جدید به این صنعت نیز یکی دیگر از مشکلات تولید کنندگان فعلی می باشد. در ادامه این مباحث به تفصیل بیان خواهند شد.
۱٫ تحریم علیه ایران:
تحریم علیه ایران، واردات کنسانتره و میوه هایی که در کشور وجود ندارند و برای تولید آبمیوه تولید کنندگان ناچار به وارد کردن آنها هستند (مانند موز، آناناس، انبه و کیوی) را دچار مشکل ساخته و باعث افزایش قیمت آنها شده است که این امر منجر به بالا رفتن قیمت تمام شده ی آبمیوه شده است. از سوی دیگر صادرات نیز با مشکل مواجه شده است زیرا کشور های تحریم کننده ی ایران یا واردات خود را به طور کامل قطع نموده اند و یا با تعرفه های بالا اجناس ایرانی را وارد می کنند که این منجر به قدرت رقابت پایین تولید کنندگان ایرانی و جایگزینی رقبایی مانند چین و ترکیه شده است.
علاوه بر مواد اولیه یعنی میوه و کنسانتره، تکنولوژی های مورد نیاز برای تولید آبمیوه و کنسانتره نیز که از خارج وارد می شد با مشکل مواجه شده است و در صورت نیاز به تکنولوژی های جدید شرکت ها ناچار به صرف هزینه های بیشتری نسبت به قبل می باشند.
با توجه به این که بسته بندی آبمیوه های داخلی اغلب توسط شرکت سوئدی تتراپک و شرکت آلمانی کامبی بلاک انجام می شود این موضوع نیز شرکت های تولید کننده را دچار مشکل نموده است. البته با توجه به اینکه کشور سوئد در مباحث سیاسی بین المللی اغلب بی طرف بوده و در تحریم ها چندان مشارکت نمی نماید، شرکت هایی که با تتراپک مبادله ی تجاری داشته اند کمتر دستخوش عوارض ناشی از تحریم ها شده اند.
۲٫ واسطه های بازار میوه:
در صورتی که دلال ها و واسطه ها از بازار عرضه میوه حذف شوند، می توان فاصله بین تولید میوه و صنایع تبدیلی را از بین برد و قیمت آبمیوه و کنسانتره را نیز در حد معقولی نگه داشت.
در دولت گذشته، شورایی تحت عنوان شورای اشتغال در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شده بود که پیشنهاد تقویت تعاونیهای تولید در کنار باغهای گسترده میوه در استانهای میوه خیز نظیر ارومیه، تنکابن و استانهای شمالی کشور به وزارت جهاد کشاورزی وقت داده شد.
در صورت پذیرش این پیشنهاد، قبل از نفوذ دلالها و واسطه ها، کارشناسان صنایع تبدیلی میوه را از باغدار به قیمت مشخص خریداری کرده و ضمن تامین مواد اولیه خود به قیمت مناسب، میوه باغداران نیز مستقیما به دست صنایع تبدیلی می رسید که می توانست کانالهای وارداتی را محدود کند.
در شرایط کنونی، نقطه تلاقی بین صنایع تبدیلی و تولیدکنندگان وجود ندارد. این در حالیست که در صورت انعقاد تفاهم نامه های همکاری و حذف واسطه ها و دلال ها، فعالان صنعت ناگزیر نیستند مواد اولیه خود را به قیمت بسیار بالا خریداری کنند.
۳٫ هدفمند سازی یارانه ها و مالیات بر ارزش افزوده:
با شروع اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها، قیمت حامل های انرژی افزایش یافته که تاثیر قابل توجهی بر قیمت تمام شده آبمیوه به جا گذاشته است.
مالیات بر ارزش افزوده یکی دیگر از فاکتورهایی است که قیمت آبمیوه را افزایش داده و افزایش آن از سه درصد به چهار درصد بر قیمت تمام شده آبمیوه تاثیر جدی داشته است.
ب) تحلیل صنعت
در حال حاضر تعداد واحدهای دارای پروانه بهره برداری در زمینه کنسانتره ۸۹ واحد با ظرفیت اسمی سالیانه حدود ۲۸۱۳۲۵ تن و تعداد واحدهای دارای پروانه بهره برداری در زمینه آبمیوه ۲۱۴ واحد با ظرفیت اسمی سالیانه حدود ۱۵۵۵۱۴۳ تن می باشند .
وضعیت صادرات و واردات
میزان صادرات کنسانتره و آبمیوه در سال ۸۷ حدود ۴۳۲۲۵ تن و به ارزش حدود ۲۶۹۵۳۳۸۲ دلار بوده است و میزان واردات کنسانتره و آبمیوه در سال ۸۷ حدود ۱۱۱۸۰ تن و به ارزش حدود ۵/ ۱۱۴۶۷۳۶۲ دلار بوده است .
جدول (۴-۱): وضعیت صادرات کنسانتره و آبمیوه طی سالهای ۸۷ – ۱۳۸۵
سال
۱۳۸۵
۱۳۸۶
۱۳۸۷
میزان صادرات ( تن )
۲/ ۵۷۵۰۹
۵/ ۶۲۲۱۱
۴۳۲۲۵
ارزش صادرات ( دلار)
۳/ ۴۷۹۹۵۹۸۴
۲/ ۴۸۹۸۵۷۷۴
۳/۲۶۹۵۳۳۸۲