اندازه شرکت قابلیت دسترسی منابع شرکت را افزایش می دهد. بر طبق نظر هلنسن هر چه سازمان بزرگتر باشد منابع بیشتری برای درگیری در بازار های خارج دارد. کسب و کارهای کوچک و متوسط اغلب از طریق صادرات وارد بازارهای خارجی می شوند به این دلیل که آنها منابع لازم برای کنترل مناسب بر سرمایه گذاری های سنگین در خرج را ندارند. گرچه هرچه سازمان رشد می کند و منابع بیشتری کسب می کند، ممکن است شروع به سرمایه گذاری در بازارهای خارجی نماید و تعهد منابع را افزایش دهد.
۲-۴-۷- فناوری شرکت
بازار یابی و استراتژی های بازار یابی در طول تاریخ حیات خود به شدت متأثر از تکنولوژی ها و فناوری ها ی اعصار خود بوده است . با ظهور دستگاه چاپ ورادیو و تلویزیون ورایانه و بازار یابی نیز نقش های خاص خود را ایفا نموده است سعی نموده تا با بهره گرفتن از این ابزار ها ی تکنولوژیک به نحوی در راستای دستیابی به اهداف خود استفاده نماید . ( استوارت[۸۵] ، ۲۰)
ظهور شبکه های مجازی ارتباط آسان سودمند فرایند های درونی شرکت ها و مشتریانشان را سرعت بخشیده است . که در فرآیندهای کسب و کار ابزار زیادی ایجاد کرده است . که پیش ازاین با شبکه های قبلی امکان پذیر نبود.این تغییرات و ارتباطات عمدتا در فرایند های تولیدو توزیع و پرداخت و توسعه محصول جدید شده است.
تسریع و سرعت بخشیدن فرایند های کسب و کار شامل خرید و فروش و تولید وتوزیع مزیت اصلی حاصلاز تلاش های کسب کارالکترونیکی می باشد . این گرایشات در کسب کار الکترونیکی می باشد این گرایشات در کسب و کار در طول چندین سال رخ داده است و بسیاری از بنگاه ها به منظور طراحی فرایند های کار آمد پروژه های مهندسی مجدد را اجرا نموده اند ازاین با شبکه های قبلی امکان پذیر نبود.این تغییرات و ارتباطات عمدتا در فرایند های تولیدو توزیع و پرداخت و توسعه محصول جدید شده است . ( دیوید تیلر[۸۶] ، ۲۰۰۲)
پیشرفت های آتی اینترنت به عنوان تجارت الکترونیک به طور قابل توجهی به درک مراحلی که توسط مردم از این تکنولوژی ارتباط استفاده می کنند بستگی دارد گرایش عمده عصر اینترنت حرکت به سمت بازار یابی یکپارچه می باشد . ظهور اینترنت بعنوان ابزاری که در این جا حضور دارد تمرکز بر فرایند ها به جای وظایف را تسهیل نموده است . ( پترسون و همکاران[۸۷] ، ۱۹۹۷ )
در راستای شبکه های خصوصی مجازی EDI) )توسعه مبادلات اطلاعات الکترونیکی در دهه ۱۹۷۰ میلادی این شانس را به شرکت های بزرگ تر داد تابه صورت داخلی و خارجی با ارگان های تجاری دیگر سازگاری و وفاق داشته باشند . امروز تجارت الکترونیکی یک روش کلیدی برای قرار دادها مذاکرات بازاریابی و فرایند های زنجیره عرضه فراهم می آورد .( پرتر[۸۸] ، ۲۰۰۱ : ۶۲)
نقش وفاداری در این استراتژی بهبود ارتباطات بین خریدار و فروشنده می باشد .به طور ی که اینترنت به عنوان یکی از ابزار های اصلی فناوری اطلاعات ارتباطات فردی بین دو طرف را افزایش میدهد. شرکت با درک و شناخت نیازها و انتظارات مشتریان رضایتمندی هرچه بیشتر آنان را فراهم می آورد . از جمله روش های بازار یابی در گروه استراتژی بازار یابی رابطه ای؛
مدیریت روابط مشتریان
بازار یابی یک به یک
بازار یابی تعاملی
بازاریابی مقایسه ای – میباشد . ( بوید[۸۹] ،۲۰۰۰)
به طور کلی یک شرکت می تواند ادعا کند از رابطه ای به طور کامل استفاده میکند که بتواند مشتریان را از طریق اینترنت جذب نماید آنان را برای ماندن و بازگشت به شرکت و خرید مجدد از آن متعهد نماید خواسته ها انتظارات و تمایلات مشتریان را درک نماید ( جاجدیش[۹۰] ،۲۰۰۲ : ۴۴ )
۲-۴-۷- ۱- اینترنت وبازاریابی بین الملل
شرکت ها تجربه لازم در زمینه تجارت بین اللمل را ندارند اما به تدریج ازطریق فعالیت های بین المللی روز به روز تجارت بین الملل افزایش می یابد.زیرا این فرایند توسط انگیزاننده های مختلفی شرکت ها را به سمت جهانی شدن پیش می برد.توسعه ابتکارهای سازمانی همانند استفاده از اینترنت(تجارت الکترونیکی)واستفاده از شبکه های گسترده روز به روز شرکت ها را به سمت جهانی شدن پیش می برد.امروزه استفاده از اینترنت و"وب"باعث شده است که طبیعت روابط بین بازاریابان تجاری ومشتریان تغییر کند.فرصت های بازاریابی بین المللی همانند فرصت های صادراتی دلیل اصلی برای وجودچنین شرکت هایی می باشد که عملیاتشان به درستی درسطح جهانی است.مفهوم اینترنتی کردن فعالیت ها تحت عنوان بین المللی کردنشان باید بتوانند موثر وکارا بودن ومفهوم تجارت الکترونیکی واستفاده از منابع به صورت بهینه را توجیه کند. اینترنتی کردن فعالیت ها وبین المللی کردنشان به صورت جداگانه به کار نمی رود بلکه هردوباهمدیگر بایدانجام شود.
(آلوری[۹۱]، ۲۰۰۷ : ۱۰ )
۲-۴-۷ -۲- ارتباطات و مذاکرات در فعالیتها
امروزه بازار مدرن از محدوده تولید، قیمتگذاری، شناسایی بازار و توزیع کالا فراتر رفته و شرکتها را مجبور به ایجاد تماس و ارتباط با خریداران بالقوه و بالفعل می کند. وظیفه ارتباطات، هدایت افراد یا سازمانها در شناخت کالا و خدمات و ترغیب آنها نسبت به ترجیحدادن کالا و در نهایت خرید و مصرف کالا است. لیکن باید رضایت بعد از خرید خریداران را نیز جلب کند و موضوع برتر بودن کالا را به آنها یادآوری نماید. (امامی خوئی،۱۹۷۳)
یک مذاکره کننده اعم از خریدار، فروشنده،واسطه یا بازاریاب بینالمللی که در زمینههای حرفهای فعالیت مینمایند با اصولگرایی،عدالت منطقی،ملایمت بجا و خشونت به موقع و بالاخره با نگرش سیستمی به موضوع میتواند مذاکرات را به طرف هدف راهبردی نماید.
تحولات و تغییرات مستمر در بازارهای جهانی منشا تهدیدات و ایجاد فرصت های اقتصادی و بازرگانی فراوانند. جایگاه کشورهایی در این بازارها ارتقاء می یابد که در موقعیت بهتری برای مقابله با تهدید ها و بهره گیری از فرصت ها قرار دارند. (امامی خوئی،۱۹۷۳)
۲-۵- مارک گذاری کالا یا نام گذاری
اعتقاد به قدرت مارک های تجاری و مدیریت تجاری شرکت به طور گسترده ای در صنایع مصرفی و بازار برای این محصولات ریشه دوانده است و این محصولات که به طور سنتی فعالیت خود را انجام می دهند و برای فعالیت های خود قاعده کار تعریف می کنند ، بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. یک مارک تجاری خوب قدرت آن را دارد که مشتریان را مجبور به پرداخت بهای بیشتری کند . سرمایه گذاران را علاقه مند به خرید سهام شرکت حتی به قیمت بالاتر نماید .
جدول( ۲-۲ ) : برخی از مارک های تجاری برتر و با ارزش جهانی
ردیف | نام مارک | ارزش مارک تجاری در سال ۲۰۱۲ ( بر حسب میلیارد دلار) |
۱ | کوکاکولا | ۹/۶۸ |
۲ | مایکروسافت | ۱/۶۵ |
۳ | آی بی ام | ۸/۵۲ |