پلیس راهور ناجا برای پایدار بودن این طرح اقدام به تهیه و ارائه یک طرح جامع و علمی می نماید که بر اساس آن شرایطی ایجاد شود که در شورای عالی انقلاب فرهنگی و در صورت لزوم از نهادهای ذیربط دیگر مصوبه قانونی اخذ نماید که در آن کلیه جوانب لحاظ گردد. از جمله تسهیم وظایف سازمان های مربوط به این طرح مانند وزارت آموزش و پرورش، نیروی انتظامی ( پلیس راهور )، سازمان صدا و سیما و …. .
این طرح یک فرایند ۱۳ ساله را دنبال می نماید که مخاطبین آن دانش آموزان مهد کودک، پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را شامل می شود و بعد از آن نسبت به دانش آموزان علاقه مند به رشته ترافیک در سطح آموزش عالی نیز قابل گسترش است و در کل سه وضعیت را شامل می شود :
کوتاه مدت
میان مدت
بلند مدت
در وضعیت کوتاه مدت دانش آموزان آموزشی را که فرا گرفته اند در مسافرت های نوروزی، تابستانی و … را به عنوان پلیس به خانواده خود توصیه های و تذکرات لازم را خواهند داد و همچنین به رانندگانی که به عنوان سرویس مدارس هستند اقدام خواهند نمود.
در وضعیت میان مدت دانش آموزان با مفاهیم انضباط ترافیکی، اخلاق و رفتار ترافیکی و مقررات راهنمایی و رانندگی آشنا می شوند و اثرات آموزشی برای خود آنان است که تبدیل به یک فرهنگ خواهد شد.
در وضعیت بلند مدت دانش آموزان نسل بعدی که همین همیاران پلیس هستند به عنوان رانندگان قانونمند با فرهنگ مطلوب ترافیکی در سطح اجتماع حضور خواهند یافت.
در این طرح اختصاص یک معلم ترافیکی در هر مدرسه مدّ نظر قرار گرفته شده است.
در این طرح پلیس آینده حداقل ۱۹ سال آموزش دارد و به جامعه ای خدمت می کند که حداقل ۱۳ سال آموزش مشترک با آنان داشته است.
در انتها هدف کلی طرح رسیدن به یک جامعه قانونمند عاری از کلیه معضلات و مشکلات فرهنگی موجود در سطح جامعه امروزی خواهد بود.
پس از آنکه دانشآموزان تحت پوشش طرح همیار پلیس قرار میگرفتند حکمهای انفرادیای به امضای رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و معاون آموزش و نوآوری وزارت آموزش و پرورش برای آنها صادر میشد. این دانشآموزان به پشتوانه این حکم رسمی و داشتن نشانهای همیار و پلیس یار موارد آموزش داده شده را به رانندگان متذکر میشدند. رنگ برگ حکم همیاران پلیس سبز و رنگ برگ حکم پلیس یاران آبی بود.
از جمله مزیتهای صدور این احکام، تأثیر مثبت روانی آن بر روی دانشآموزان است. دانشآموز با دریافت این حکم حس میکند که وجودش در عرصه جامعه مفید است و توسط مسئولان و دستاندرکاران امور اجتماعی به حساب آمده است که نمونه این احکام در ضمیمه آورده شده است.
۲-۴-۹- معرفی نشان های همیار پلیس
داخل نشانها حاوی شرح وظایف و نحوه عملکرد همیاران پلیس درج شده تا دانشآموزان بدانند با داشتن این نشان چه کارهایی میتوانند انجام دهند. پشت نشانها جملهای خبری درج شده که حاوی رسمیت کار برای مأموران پلیس، والدین و سایرین جهت همکاری بهتر است که نمونه این نشان ها در ضمیمه آورده شده است.
جدول۲-۱- درجه و نوع نشانهای همیاران پلیس
پایه تحصیلی | نوع و درجه نشان | تعداد ستاره |
پیشدبستانی و اول ابتدایی | همیار یکم پلیس | یک ستاره ۸ پر |
دوم و سوم ابتدایی | همیار دوم پلیس | دو ستاره ۸ پر |
چهارم و پنجم ابتدایی | همیار سوم پلیس | سه ستاره ۸ پر |
اول راهنمایی | پلیسیار نوجوان | یک ستاره ۱۰ پر |