عامل ۱
سوالات ۱,۳,۴
کیفیت خدمات
عامل ۲
سوالات ۵و۶و۷و۸
ارتباطات با کارکنان
عامل ۳
سوالات ۹و۱۰و۱۱و۱۲
دسترسی به بانکداری الکترونیک
عامل ۴
سوالات ۱۴و۱۵و۱۶و۱۷و۱۸
سودمندی ادارک شده
۴-۴-۱-۲- فرضیه های برگرفته شده از مدل اولیه:
رابطه معنی داری بین سودمندی ادارک شده و تقاضای پنهان مشتریان وجود دارد.
رابطه معنی داری بین کیفیت خدمات و تقاضای پنهان مشتریان وجود دارد.
رابطه معنی داری بین توسعه بانکداری الکترونیک و تقاضای پنهان مشتریان وجود دارد.
رابطه معنی داری بین ارتباطات کارکنان و تقاضای پنهان مشتریان وجود دارد.
۴-۵- تحلیل تاییدی متغیر های اکتشافی:
۴-۵-۱ تحلیل عاملی مؤلفههای تحقیق با بهره گرفتن از نرمافزار Amos Graphics
برای انجام تحلیل عاملی مولفه های تحقیق، ابتدا مولفههایی که دارای ۴ سوال یا بیشتر هستند، مورد تحلیل قرار میگیرند. همچنین مولفههایی که دارای کمتر از ۴ سوال هستند در مدل اندازه گیری بررسی میشوند. یادآوری میشود که این دو مرحله پیش نیاز معادله ساختاری در مدل نهایی هستند.
در تحلیل عاملی تحلیلی، مدل اندازه گیری و مدل ساختاری سه موضوع گزارش میشود.
- بررسی نرمال بودن داده ها: بدین منظور شاخصهای کشیدگی kurtosis و چولگی skewness که از خروجی های نرم افزار هستند مورد بحث قرار میگیرند. بر اساس عقیده صاحبنظران علم آمار چولگی بین ۳± و کشیدگی بین ۵± قابل قبول است.
- بررسی اعتبار مدل: بدین منظور بارهای عاملی هر سوال مد نظر قرار میگیرد. سوالاتی که بار عاملی کمتر از ۴/۰ دارند، اثرگذاریشان در مدل کمتر از حد پذیرفته شده است و بهتر است از مدل حذف گردند تا در برازش مدل مشکلی رخ ندهد.
- بررسی برازش مدل: model fit شاخص های برازش مدل بر اساس شاخصهایی که در فصل سوم آورده شده است بررسی میشود. همانگونه که بیان شد چنانچه ۴ شاخص مورد پذیرش قرار گیرند، مدل به طور مناسب برازش شده است. در صورت عدم تحقق این امر، میتوان از ارتباط بین سایر متغیرهای اثرگذار بر سوالات (ارتباط بین خطاهای اندازه گیری) استفاده کرد؛ تا این شاخصها بهبود یافته و برازش مدل تائید گردد. البته در صورت برقراری ارتباط بین خطاها ارتباط منطقی آنها نیز از طریق مراجعه به پرسشنامه باید مورد تائید قرار گیرد و در صورت عدم تائید، سوالی که دارای بار عاملی کمتر است حذف میگردد.
لازم به ذکر است که تست نرمال بودن داده ها به صورت کلی در مدل اندازه گیری آورده شده است.
۴-۵-۲- تحلیل عاملی تائیدی روابط با کارکنان
این بعد دارای ۴ سوال می باشد. این سوال ها در قالب روابط کارکنان با مشتریان ارائه شده است. مدل تحلیل عاملی تاییدی این بخش در قالب شکل شماره ۴-۸ ارائه شده است.
نمودار ۴-۸ مدل تحلیل عاملی تائیدی روابط کارکنان
در جدول بعد شاخصهای برازش مدل تحلیل عاملی تائیدی روابط کارکنان بررسی شدهاند.
جدول ۴-۲۴ شاخصهای نیکویی برازش مدل تائید عاملی روابط کارکنان
شاخص برازش
CMIN
DF
CMIN/DF
GFI
CFI
RMSEA
تایید /رد برازش
مقدار
۴۲.۱۷
۱۸
۲.۳۴