- نمونهگیری خوشهای
- نمونهگیری چند مرحلهای
در این پژوهش جهت نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی از میان مشتریان بیمه ایران، آسیا و البرز اقدام به نمونهگیری میشود.
حجم نمونه
در هر مطالعه یا تحقیقی این سؤال قرار دارد که اندازه نمونه چقدر باشد. انتخاب نمونهای بزرگتر از حد نیاز برای حصول نتایج مورد نظر سبب اتلاف منابع میشود. درحالیکه انتخاب نمونههای خیلی کوچک اغلب پژوهشگر را به نتایجی سوق میدهد که فاقد استفاده عملی هستند. به طور کلی فرمولهای تعیین اندازه نمونه به مقیاس دادهها مربوطند (آذر و مؤمنی، ۱۳۸۰).
حجم نمونه در این پژوهش با بهره گرفتن از فرمول کوکران با توجه به نرمال بودن داده ها (که در فصل ۴ جدول مربوط به آن آورده خواهد شد) برای جامعه آماری نامحدود تعیین گردید که برابر است با:
== ۳۸۴
که در این فرمول داریم:
: سطح اطمینان به نمونهگیری است که در اینجا اطمینان را ۹۵% فرض کردیم، پس مقدار آن ۱٫۹۶ است.
: در اینجا واریانس جامعه ۰٫۵ در نظر گرفته شده است.
d مقدار خطای قابل چشمپوشی که معمولاً بین ۵% تا ۷% میباشد که در اینجا برابر ۵% در نظر گرفتیم.
(در تعیین حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول نمونهگیری کوکران اطلاع از صفت مورد بررسی در جامعه در تعیین حجم نمونه مؤثر است).
براین اساس تعداد ۴۴۳ پرسشنامه به روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای توسط محقق در بین شعب منتخب سه بیمه ایران، آسیا و البرز توزیع شد. براساس آمار به دست آمده تعداد ۱۸۵ نمایندگی بیمه ایران، ۶۴ نمایندگی بیمه آسیا و ۳۹ نمایندگی بیمه البرز در سطح شهر رشت وجود داشته که از این تعداد ۲۱ نمایندگی به صورت مجزا و تصادفی انتخاب شدند. از ۲۱ نمایندگی منتخب، ۱۰ نمایندگی بیمه ایران، ۷ نمایندگی بیمه آسیا و ۴ نمایندگی بیمه البرز برای توزیع پرسشنامه در نظر گرفته شد. سپس در مرحله دوم در بین هر کدام از نمایندگیهای منتخب (ایران، آسیا و البرز)، به ترتیب تعداد ۲۱۰، ۱۴۷ و ۸۴ پرسشنامه در بین مشتریان استفاده کننده از خدمات الکترونیکی بیمه به صورت تصادفی در دسترس قرار گرفت. که در نهایت تعداد ۳۸۴ پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت.
ابزار جمع آوری اطلاعات
هر پدیده از نظر کمی و کیفی ویژگیهایی دارد که آگاهی در مورد این ویژگیها، به ماهیت و نحوه دستیابی به آنها وابسته است. هدف هر تحقیقی اعم از توصیفی یا تبیینی، دستیابی به اطلاعات در مورد این تغییرات است. یافتن پاسخ و راهحل برای مسئله انتخاب شده در هر تحقیق، مستلزم دست یافتن به دادههایی است که از طریق آنها بتوان فرضیههایی که به عنوان پاسخهای احتمالی و موقتی برای مسئله تحقیق مطرح شده اند را آزمون کرد.
در این تحقیق از سه روش زیر برای کسب و جمعآوری اطلاعات بهره جستهایم که به شرح زیر میباشند:
۱- مطالعه اسنادی و کتابخانه ای
در این راستا، ابتدا بررسی جامعی در اسناد و منابع کتابخانه ای نظیر کتابها، پایان نامه ها، گزارش طرح ها و پروژه ها، ژورنال ها و مجلات علمی و پژوهشی صورت گرفت.
۲- جست و جو از طریق منابع الکتریکی
برای کسب اطلاعات جدید و گسترده، یافته های پژوهشی و مقالات علمی محققین سایر کشورها در این زمینه از منابع الکترونیکی(اینترنت) استفاده شد.
۳- مطالعه میدانی (پرسشنامه)
در این پژوهش علاوه بر آگاهی نسبی محقق به موضوع مورد مطالعه، پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب دادههای پژوهش است. پرسشنامه مجموعهای از گویه هااست که پاسخدهنده باملاحظه آنها پاسخ لازم را ارائه میدهد. این پاسخ، داده مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل میدهد. سؤالات پرسشنامه را میتوان نوعی محرک- پاسخ محسوب کرد. از طریق سؤالهای پرسشنامه میتوان دانش، علایق، نگرش و عقاید فرد را مورد ارزیابی قرارداد، به تجربیات قبلی وی پی برده و به آنچه در حال حاضر انجام میدهد آگاهی یافت. در این تحقیق از یک پرسشنامه ۳۵ سؤالی با مقیاس پنج گزینهای طیف لیکرت (کاملاً موافقم(۱)، موافقم(۲)، نظری ندارم(۳)، مخالفم(۴)، کاملاً مخالفم(۵)) استفاده شده است.
سوالات ۱-۴ از مقاله بحرینی (۱۳۹۲)، سوالات ۵-۲۳ و ۳۱-۳۵ از پایان نامه کارشناسی ارشد ملکپور، سوالات ۲۴-۳۰ از مقاله وولین و همکاران (۲۰۰۲)، استخراج گردیده است که سوالات با استناد به معیارهایی که در مقاله عابدین و سلیم (۲۰۱۱) ذکر شده است تطبیق داده شده است، ترتیب شرح پرسشها به قرار زیر میباشد:
جدول ۳- ۲: تفکیکبندی سوالات پرسشنامه
ردیف
گویه ها
تعداد سوالات
۱
لذت
۱-۵
۲
نفوذ
۶-۱۰
۳
برانگیختگی
۱۱-۱۵
۴