هماهنگی با نیازهای جدید جامعه و ارباب رجوع .
کسب مهارت های ادارکی ، فنی و روابط انسانی.
کسب نگرش درست و آمادگی برای ایجاد تغییر در سازمان.
تامین نیروی انسانی جدید به منظور جایگزینی.
فراهم آوردن زمینه های ترفیعات.
رشد کمی و کیفی تولید.
اثر بخشی و کارآیی نیروی انسانی.
پرهیز از ضایعات (بهره گیری از امکانات و نیروها ).
تعلیم کارکنان توسط سرپرستان، روسا یا مدیران به طور مستقیم از طریق اجرا و عملکرد واقعی از هدف های کلی نظام آموزش ضمن خدمت است و اهداف بلند مدت آن، در صورت مستندسازی مدون و ساختار یافته می تواند بسترساز مدیریت دانش در سازمان بوده و در نهایت به عنوان منابعی که اطلاعات را سریعتر به کارکنان جوان تر انتقال دهد، به کار می رود.
اهداف مرحله ای
استقرار نظام آموزشی غیرمتمرکز با رویکرد خرد جمعی.
شناسایی مشکلات و برنامه ریزی هدفمند برای رفع آن.
تقویت روحیه مسئولیت پذیری.
تبادل تجربیات درون سازمانی و برون سازمانی و فرهنگ انجام صحیح کار.
شناسایی استعدادها و قابلیت توانمندسازی کارکنان در فرایند سازمانی.
تقویت تفکر خلاق و یادگیری مشارکتی.
بستر سازی جهت فرهنگ سازمان یادگیرنده.
انتقال مهارت های جدید پرسرعت و با کمترین بی نظمی.
رضایت شغلی فراگیران، چنانچه در اهداف سازمانی مشارکت داده شوند، علاوه بر رضایت شغلی به افرادی تبدیل می شوند که کار صحیح را عنوان محور اصلی حرکت خود قرار می دهند.
ترویج تبادل اطلاعات و ارائه عقاید و نظرات.
به اشتراک گذاری دانش مهارت در لایه های سازمانی.
تقویت احساس تعلق و اهمیت کارکنان.
ترویج تفکر متفاوت بودن افراد و تاثیر آن در کارکرد سازمانی. (ملائیان،۱۳۸۳)
۲-۱-۷-مزایای آموزش کارکنان
به کاهش تضادها و فشارهای عصبی در سازمان کمک میکند.
به افراد در حل مشکل و اخذ تصمیم به گونه ای اثربخش کمک میکند.
توسط آموزش، رشد انگیزش ، احساس مسئولیت و حس تشخیص افراد ارتقاء مییابد.
اعتماد به نفس و دستاوردهای فردی را ارتقاء میدهد.
در ارتقاء مهارتهای رهبری، ارتباطات و سلوک رفتار کمک میکند.
رضایت حرفه ای را افزایش میدهد.
با افزایش مهارتها افراد را به سوی دستیابی به اهداف شخصی شان سوق میدهد.
نیازهای شخصی کارآموزان و آموزش دهندگان را ارضاء میکند.
مسیر رشد آتی کارآموز را فراهم میکند.
حس یادگیری را ارتقاء میدهد.
ترس از قبول وظایف جدید را کاهش میدهد.
ارتباطات بیان افراد و گروه ها را بهبود میبخشد.
به توجیه کارکنان جدید و آنهایی که به گروه بالاتر رفته اند یا به مشاغل جدید منصوب شده اند، کمک میکند.
سیاستهای سازمان مقررات و قوانین را پایدار میکند.
اخلاقیات را پایدار میکند.
پیوستگی را در گروه به وجود می آورد
فضای مناسبی را برای رشد هماهنگی و یادگیری فراهم میکند.
سازمان را به محل بهتری برای کار و زندگی تبدیل میکند.
موجب بهبود منافع و یا برخورد مثبت تری در افراد میشود.
دانش کاری و مهارتها را درتمام سطوح سازمان بهبود میبخشد.
روحیه نیروی کار را بهتر میکند.
به افراد کمک میکند تا خود را با اهداف سازمان همسو کند.
به ایجاد یک تصور بهتر از سازمان کمک میکند.
اعتبار صراحت و اعتماد را در سازمان رواج می دهد.
روابط بین فرا دست و زیردست را بهبود میبخشد.
نیل به اهداف سازمانی را تسهیل می نماید.
به توسعه سازمانی کمک میکند.
به تهیه دستورالعملهای کاری کمک میکند.
به درک و اجرای سیاستهای سازمانی یاری میدهد.
درباره نیازهای آتی سازمان در تمام زمینه ها اطلاعات لازم را فراهم میکند.
حل مشکلات و اخذ تصمیم به گونه ای اثربخش تر در سازمان شکل میگیرد.
به ارتقاء سازمان از درون کمک میکند.
به درک و اجرای سیاستهای سازمانی یاری میدهد.
پژوهش های پیشین با موضوع بررسی نقش دوره های آموزش ضمن خدمت در عملکرد مدیران ...