۰.۷۹۳۰
۰.۸۴۱۳
R2
۰.۷۴۲۶
۰.۸۰۲۷
R2 تعدیل شده
۷۸.۸۶۱۹
(۰.۰۰۰۰)
۵۳.۹۱۰۵
(۰.۰۰۰۰)
آمارهF
Prob. (F-statistic)
مآخذ: یافته های پژوهش
۸۶LnH متغیر وابسته است. * بیانگر معناداری در سطح ۱ درصد است.
** بیانگر معناداری در سطح ۵ درصد است. *** بیانگر معناداری در سطح ۱۰ درصد است.
در مقایسه نتایج دو حالت همین مدل با هم، ضریب LnPCM در مدل (۴) و ضرایب LnMKT، LnK/S و CPD در مدل (۱) در قیاس با دو زیرمجموعه شدت تبلیغات بالا و کم جهت و اثر متفاوت و بقیه ضرایب جهت و اثر مشابهی دارند. در قسمت مدل (۴) شدت تبلیغات کم صنایع ضریب متغیر LnMKT در سطح ۱۰ درصد و در مدل (۱) این حالت، ضرایب متغیرهای LnMKT و LnCDR در سطح ۱ درصد و ضریب LnK/S در سطح ۱۰ درصد معنادار بودند. این در حالیست که در دستهبندی صنایع با شدت تبلیغات بالا فقط ضریب متغیر LnMKT در مدل (۴) در سطح ۱۰ درصد معنادار شده است.
جهت تحقیق و بررسی دیدگاه های ساتن، متغیر اندازه بازار (LnMKT) و ارتباطش با تمرکز را بررسی میکنیم. همانگونه که ملاحظه میشود اثر اندازه بازار بر تمرکز در صنایع با شدت تبلیغات بالا بیمعنا و علامتی مخالف انتظار را نشان میدهد؛ در حالیکه این اثر در صنایع با شدت تبلیغات کم، در سطح ۱ درصد معنادار و علامت انتظاری را نیز برآورده میسازد.
نتایج این مدل در مورد صنایع ایران، شاهدی قوی در تایید محاسبات و پیشبینیهای تجزیه و تحلیل ساتن مبنی بر رابطه منظم تابعی بین تمرکز و اندازه بازار، فقط برای صنایع با هزینه اولیه ورود برونزا (شدت تبلیغات کم) میباشد.
به طور قابل توجهی الگوی سراسری نمونه زیرمجموعهای صنایع در جدول (۴-۵) برای سرعت تعدیل تمرکز به سطح یکنواختش مشابه با نتیجه جدول (۴-۴) میباشد؛ به طوریکه سرعت تعدیل تمرکز برآورد شده برای صنایع با شدت تبلیغات کم برای هر سال حدود ۰.۰۵۵ (تقریباً ۵.۵ درصد) که تقریباً ۱.۲ برابر سرعت تعدیل در صنایع با شدت تبلیغات بالا که برای هر سال حدود ۰.۰۴۶ (تقریباً ۴.۶ درصد) است را نشان میدهد. همانگونه که گفته شد شدت تبلیغات به عنوان یک مانع برای ورود به صنعت محسوب میشود، لذا صنایعی که با شدت تبلیغات کم (هزینه اولیه ورود برونزا) مواجه هستند، با سرعت بیشتری به سمت وضعیت بلندمدت و مطلوب حرکت میکنند و در صنایع با تبلیغات بالا سرعت کمتری مشاهده میشود. این اختلاف مشاهده شده بین سرعت تعدیل در دو حالت مورد بررسی در این مدل نیز، خارج از حوزه تجزیه و تحلیل سطح یکنواخت ساتن میباشد.
تفکیک صنایع به دو دسته شدت تبلیغات بالا و کم زمینه را برای تایید محاسبات و پیشبینیهای ساتن در خصوص توانمندی اثر اندازه بازار بر تمرکز فراهم میکند. اندازه بازار به شکل قویتر و معنادارتری وابسته به تمرکز در نمونه شدت تبلیغات کم نسبت به شدت تبلیغات بالا است. هرچند سرعت تعدیل تمرکز یکسان فرض شده است یا اجازه تغییر کردن با خصوصیات و ویژگیهای صنعت را داشته است. باید ذکر کرد که ارتباط برآورد شده بین اندازه بازار و تمرکز فقط در نمونه شدت تبلیغات کم، منفی و از لحاظ آماری معنادار بوده است. بنابراین در اینجا نظم آماری یک ارتباط منفی بین اندازه بازار و تمرکز در بین گروه صنایع با هزینه های اولیه ورود تعیین شده برونزا عمومیت دارد.
سطح میانگین یکنواخت تخمینی شاخص هرفیندال بدست آمده به ترتیب برای ۸۶H*، ۸۶H و ۷۸H برابر با ۱۲۳۳، ۱۶۶۴ و ۱۷۳۹ و برای نمونه صنایع با تبلیغات کم این ارزشها به ترتیب ۱۲۳۹، ۱۹۲۴ و ۲۱۳۷ حاصل شده است.
جدول (۴-۶)، نتایج λ ثابت در حالات مختلف «مدل (۲)»
λ سالیانه
λ کل
۰.۰۲۷
۰.۱۹۶
نمونه کامل، ۹۴ صنعت
۰.۰۳۵
۰.۲۵۱
نمونه (A/S) کم، ۴۷ صنعت
۰.۰۱۲
۰.۰۸۹
نمونه (A/S) بالا، ۴۷ صنعت
مآخذ: یافته های پژوهش